Speditør i fuldt firspring
100 procent: Der er fart over feltet hos Cargoworld. Gazelle-speditør med store ambitioner - selv i en krisetid.
Af Herbert Nielsen
- Vi voksede med 100 procent i 2008 og vi voksede med 100 procent i 2007. Så selvom det er vanskelige tider, er vi fulde af fortrøstning, siger Henrik Ancher, CEO i Cargoworld.
Cargoworld har danske rødder og blev etableret i 2002. Selskabet dækker alle transportformer og dermed også luftfragten, der tegner sig for ca. halvdelen af dens forretning. I Danmark er tre medarbejdere dedikeret til luftfragten, og samlet set er der syv luftfragts-medarbejdere i Cargoworld, der har selskaber i alle fire nordiske lande.
- Da vi har fordoblet vores luftfragtsforretning i et vigende marked, som det var tilfældet i 2008, betyder det, at vi har vundet markedsandele. Og det skyldes ikke særlige specialer eller nicher i vores tilfælde: vi arbejder med alle former for luftfragt, og vi arbejder på stort set alle markeder. Vi er ikke bundet op i internationale netværk men arbejder med udvalgte agenter i de markeder, hvor vore kunder bringer os hen, siger Henrik Ancher.
Fleksibilitet- Hvis der er nogen hemmelighed bag vores udvikling, er det nok den, at vi er af passende størrelse til at holde os meget tæt på vore kunder, give en tæt opfølgning på vores service – og takket være den beherskede størrelse være i stand til hele tiden at justere os i takt med markedets udvikling og kundernes behov, siger Henrik Ancher, der peger på, at store virksomheder og dermed store konkurrenter har ressourcer, der langt over stiger Cargoworlds:
- Men de er samtidig også, takket være deres størrelse, svære at vende, når markedets fokus ændrer sig.
Henrik Ancher peger endvidere på, at Cargoworld endnu er en ret ung speditørvirksomhed.
- Det kan vel tænkes, at vi på et senere tidspunkt langsomt vil finde visse nicher og områder, som vi vil grave os særligt ned i. Og vi er naturligvis hele tiden på jagt efter nye muligheder, siger Ancher.
USA og Australien er således markeder, hvor Cargoworld i 2009 vil gøre en særlig indsats.
- Vi vil, kort sagt, ud i verden og gøre opmærksom på Skandinavien. Set udefra er alle øjne rettet mod de traditionelt store markeder som Tyskland, England og Frankrig. Færre derude i verden har opmærksomheden rettet mod de forretningsmuligheder, som Norden indeholder. Det vil vi slå et slag for at ændre, siger Henrik Ancher