23948sdkhjf

Icelandair Cargo reber sejlene

Holder vejret: Icelandair Cargo må virkelig tænke dybt over tingene for at ride stormen af under den nuværende økonomiske krise.

Holder vejret: Icelandair Cargo må virkelig tænke dybt over tingene for at ride stormen af under den nuværende økonomiske krise.



Af Herbert Nielsen

Icelandair Cargo var længe en ren solstrålehistorie med månedlige beretninger om fremgang og store visioner. Nu har pisken ramt hårdt på vulkanøen, og de store visioner er erstattet med kortsigtede løsninger på de mest truende vanskeligheder.

Heldigvis for Icelandair og Icelandair Cargo tog ledelsen bestik af vejrudsigten i god tid, så man viklede sig ud af nogle finansieringstunge leasingaftaler for nye fly, der skulle erstatte den nuværende flåde af Boeing 757-200F fragtere. Og det var også forudset, at der skulle reduceres i staben for at gøre klar til søgang.

Men – det blev jo værre end forudset. Og måske værre på Island end så mange andre steder.

Ad-hoc og charter

Nu har Icelandair Cargo skåret ned på det planlagte trafikprogram. Det betyder neddrosling af frekvensen på flyvningerne mellem Island og New York fra fem til kun én ugentlig rotation, men det er dog planen at komme op på to ugentlige flyvninger igen inden længe.

Samtidig har man derfor også opsagt aftalen med TNT om de transatlantiske fragtflyvninger: Der er simpelthen ikke gods nok til det. Antallet af ugentlige flyvninger til Liège går dermed også ned med tre ugentlige flyvninger til otte.

Dertil kommer, at Icelandair Cargo også har skiftet vægten i anvendelsen af sine fem fragtfly - simpelt hen for at holde dem beskæftiget. To af de fem fragtere vil således blive afsat til at beflyve de planlagte afgange, mens de tre andre fly dedikeres til charteroperationer og ad-hoc flyvninger.

Dermed håber Icelandair Cargo at kunne holde vejret, indtil det igen bliver muligt at lægge mere langsigtede planer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125