Frem og tilbage for BA
Ingen afgørelse: British Airways World Cargo klarer sig med fjernbetjening af det danske luftfragtmarked.
Af Herbert Nielsen
British Airways World Cargo har siden 1. marts 2008 betjent de danske fragtkunder fra et call-center i Stockholm. Og der ligger bolden stadig.
- Vi håndterer ganske rigtigt Danmark fra vores kontor i Stockholm, men jeg håber på at være i stand til at sige noget mere om fremtidens løsning i løbet af måske en måneds tid, siger Mike Horsley, BAWC Area Commercial Manager North West Europe, optimistisk på forespørgsel fra Danmarks Transport-Tidende.
Det ligger i kortene, at Mike Horsley håber på, at der kan præsenteres en ny GSA til at betjene Danmark. Men sådan har sagen ligget ganske længe. For 1. marts 2008 opsagde BAWC’s daværende fragt-GSA siden 1. Juli 2006, ProActive Airline Services, sin kontrakt med selskabet.
Farvel og tak
Og årsagen var klar:
- Som vi ser det, har begrænsninger og manglende fleksibilitet fra BAWC’s side vist sig at modarbejde vores anstrengelser for at sikre selskabets position i det danske luftfragtsmarked, sagde ProActive Airline Services’ Bo Seidelin dengang.
Og spørgsmålet er naturligvis, om BAWC i dag har vundet større fleksibilitet og er blevet mindre restriktiv, så det bliver en attraktiv kunde ved en dansk GSA.
British Airways World Cargo har i det hele taget ført en omflakkende tilværelse i det danske fragtmarked.
Indtil 31. august 2004 blev BAWC ”solgt” af det hedengangne Maersk Air Cargo. Derefter tog BAWC salget på sig selv og håndterede Danmark fra et kontor på Göteborg Landvetter. Og der lå det så, indtil ProActive Airline Services vandt kontrakten. Og den varede som beskrevet ikke mange år.