Muligheder og perspektiver når krisen kradser
Godskonferencen: Krise kræver nytænkning og benhårdt fokus på kundernes behov, siger direktør Peter Thornberg.
Af Lars Lassen
Transportøkonomisk Forenings Godskonference 27. januar satte fokus på godstransportbranchens problemer med faldende godsvolumen, lavere fragtrater og usikkerheden om fremtiden i skyggen af en global økonomisk krise.
En af godskonferencens mest interessante bud på udfordringer og muligheder, kom fra Peter Thornberg, der er adm. direktør i den lille konsulentvirksomhed Dansk Transportoptimering A/S, der rådgiver en lang række store danske transportkøbere om optimering af transport og logistik.
Han fortalte, at logistikkøberne efterspørger løsninger, der understøtter hele virksomhedens forretningsstrategi.
- Man er ikke interesseret i leverandører, der er generalister eller store transportfabrikker. Det er parametre som stabile systemer, specialister, gennemskuelighed, globale netværk, løbende rådgivning og sparring, proaktivitet og fleksibilitet. Moderne logistikkøbere forventer også modspil, fordi det giver dem mulighed for at udvikle sig, sagde Peter Thornberg og fastslog, at logistikkøbernes høje forventninger er en oplagt mulighed for transportvirksomhederne til at øge deres kompetencer og omsætning ved at tilbyde ’special services’.
- Kunderne fokuserer på deres kernekompetencer og derfor er der mulighed for leverandørerne kan øge deres forretningsgrundlag. Der er også behov for udvikling af branchespecifikke specialløsninger – eksempelvis til byggesektoren. Det gælder om at fokusere på de værdiskabende parametre og ikke kun pris. Det skaber et dybere afhængighedsforhold mellem parterne og det giver basis for langsigtede samarbejdsrelationer, der gavner begge parter, sagde Peter Thornberg.
Oprustning til gode tiderDanske Fragtmænds adm. direktør Peter B. Jepsen, havde allerede inden Thornbergs beske indspark, fortalt, at selskabet har valgt at fokusere på positivt på muligheder.
- Vi kunne allerede i juni sidste år fornemme, at der var noget på vej og i august efter sommerferien var ovre, var det klart at opsvinget var forbi. Krisen øger presset på transportvirksomhederne for at fastholde deres kunder. Det kræver, at transportøren holder hvad han lover, så parterne kan indgå et langtidsholdbart samarbejde. Krisen tvinger simpelthen transportvirksomheden til at fokusere på det det handler om – nemlig at levere varen, sagde Peter B. Jepsen.
Fragtmanden konstaterede, at kriser stiller krav til virksomhedernes omstillingsevne, men også åbner nye muligheder.
- Danske Fragtmænd investerer i øjeblikket i nye lagerhoteller i Århus og Randers. Samtidig er vi i gang med at indføre nye håndscannere og nye logistikkoncepter. Det er ikke sikkert vi får nogen synderlig gevinst ud af investeringerne her og nu. Men når væksten vender tilbage, så står vi endnu stærkere rustet til at klare udfordringerne, sluttede Peter B. Jepsen.
ll@transporttidende.com