Aftale 4: Hvordan skal det håndteres?
Vognmand Jørgen Jensen spændt på, hvordan vejskat skal opkræves – og hvordan kontrollen bliver.
Differentieret vejskat, der er afhængig af hvornår man kører på de forskellige strækninger, er et nyt tiltag over for landevejstransporten.
- Men med 30 procent udenlandske lastvogne på danske veje, hvordan har man så tænkt sig at de udenlandske lastvogne skal håndteres, når det gælder differentieringen af vejskatten? spørger vognmand Jørgen Jensen, Juelsminde.
- Skal de have en ”OBU” i forruden, som vi kender det fra Tyskland? Og hvad med den udenlandske lastvognschauffør, der vil nøjes med at betale manuelt? Og hvem skal kontrollere at også udenlandske lastvogne overholder de gældende regler? spørger vognmanden.
Vognmand Jørgen Jensen frygter at forruderne bliver ”for små” i mange lastvogne, når de skal overklistres med miljømærker, brobizzer, Maut/OBU o.s.v. og samtidig er vognmanden også bange for at de udenlandske lastvogne blot vil kunne slippe for at betale.
- I Tyskland er der ansat omkring 5000 medarbejdere hos myndighederne som udelukkende kontrollerer maut. I Danmark vil der måske være behov for at der bliver ansat mindst 300 medarbejdere for at klare kontrolopgaven, hvis man vælger et system som det tyske, vurderer Jørgen Jensen, der også frygter, at ordningen kan gå op i administration og systemopbygning.
- Det skulle helst ikke gå som med vejbenyttelsesafgiften, der nærmest ikke bliver opkrævet hos udenlandske vognmænd, når de kører på danske motorveje, siger Jensen.