Aftale 3: Et gennembrud for havnene
En god dag for havnene, siger formand for Danske Havne, Uffe Steiner Jensen.
- Forligspartierne har tænkt nyt. Bedre veje og baner til havne skal fjerne flaskehalse og sikre mere klimavenlig transport. Samtidig skal transport af varer med bil, bane og skib kunne kombineres mere effektivitet samtidig med at miljøet forbedres. Det bliver havnenes opgave, siger formand for Danske Havne, Uffe Steiner Jensen.
En særlig Havnepakke med midler til investeringer i veje og baner til havnene har fået en markant plads i forliget.
- Der er tale om en betydelig drejning af dansk transportpolitik. Det er erkendt, at vi kun kan sikre fremtidens godstrafik og dermed Danmarks velfærd ved at satse mere på transport ad søvejen. Visionen er klar, og selv om Investeringsplan 2020 kun er et første skridt, er det et meget vigtigt og stort skridt. Vi oplever en stærk politisk opbakning nationalt og lokalt til vores vision om havne som et netværk af transportcentre langs den blå motorvej, siger Uffe Steiner Jensen.
Krumtap for økonomienHan betegner havnene som en krumtap i den danske økonomi. Derfor er bedre forbindelser også vigtige. Desuden er der klimabesparelser at hente.
Steiner peger desuden på, at de statslige midler mange steder bliver forøget med kommunale investeringer til projekterne, da der lokalt er mange projekter i støbeskeen.
- Nu gælder det om at komme i gang med alle de gode og vigtige projekter, som vil give større tilgængelighed og trafiksikkerhed i de pågældende havnebyer. Mange havneprojekter kan påbegyndes med det samme. Det kan det være med til at skabe arbejdspladser og bekæmpe den økonomiske krise. Samtidig er det et kæmpe plus, at vi kan forbedre sikkerhed for cyklister og gående på de trange veje til havnene, siger Uffe Steiner Jensen.