23948sdkhjf

Minimal CO2-gevinst ved spoilerkrav til lastbiler

Regeringens krav om bedre aerodynamik på lastbiler, vil kun reducere CO2-udslippet fra transportsektoren med en halv procent.

Regeringens krav om bedre aerodynamik på lastbiler, vil kun reducere CO2-udslippet fra transportsektoren med en halv procent.



Konkret spår Transportministeriet at lavere vindmodstand vil reducere CO2-udledningen med 85.000 tons. Det skriver dagbladet Ingeniøren.

Kravet om mere aerodynamiske lastvogne, der skal opfyldes ved montering af spoilere og skørter, skal forbedre lastbilernes energieffektivitet og dermed sænke brændstofforbruget til gavn for klimaet. Det er en af en god håndfuld tiltag, hvor regeringen ønsker hurtige reduktioner af CO2-udledningen.

Mens en del eksisterende tungt transportmateriel formentlig vil opfylde de endnu ikke fastsatte krav til ”optimering af aerodynamik for lastbiler”, så kan transportbranchen imødese investeringer for millioner, når kravet træder i kraft i 2013.

Men Transportministeriet hævder, at tiltaget netto vil give et plus på 1100 kroner per sparet tons CO2-udledning. Dels fordi prisen for bedre aerodynamik angiveligt er beskeden og dels fordi lavere brændstofforbrug også reducerer vognmændenes omkostninger.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093