23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Papirløs luftfragt i Skandinavien

I luften: Danmark halter stadig en smule bagefter tidsplanen for indførelse e-fragt. Men ellers går det fremad.

I luften: Danmark halter stadig en smule bagefter tidsplanen for indførelse e-fragt. Men ellers går det fremad.

Af Herbert Nielsen

For Skandinavien under ét ser udviklingen i e-fragt fin ud, melder SAS Cargo. Men Danmark halter lidt bagefter.

SAS Cargo har nu i mere end et år opereret med e-fragt på ruten mellem Göteborg og Hong Kong, og dette blev udvidet til ruterne fra Hong Kong til henholdsvis Stockholm og Göteborg fra september i år.

Dermed har SAS Cargo akkumuleret rige erfaringer med e-fragt og er klar til at sprede e-fragtskonceptet til at dække luftfragt til og fra Sverige, Danmark og Norge.

- De første prøvesendinger fra Norge er allerede gået af sted, og Norge er nu åben for e-fragt forsendelser på indenrigsruter, samt inden for alle import, eksport og transfer ruter, siger Steen Otterström, SAS Cargo Product Manager.

Sverige har været papir-fri siden 2007. og nu er tiden inde til at koble de svenske indenrigsruter på.

- Derimod er der fortsat nogle tekniske snags omkring eksporten med de danske myndigheder – men vi vil være klar til at håndtere både import og transferforsendelser meget snart, siger Steen Otterström.

Glad speditør

Blandt de speditører, der ser store muligheder med e-freight, er SAS Cargo’s eget speditionsfirma, Trust, ledet af Robert Skoog.

- Alene i Norge er Trust nu oppe på at processe omkring 3000 AWB om måneden, og da hver AWB traditionelt håndteres omkring 60 gange i snit i sin levetid, er der rigtig meget at spare ved elektroniske AWB i stedet for de gamle papirer, siger Robert Skoog.

- Men også vore kunder vil få stor glæde af overgangen til e-freight. Kvaliteten af AWB vil stige, når man undgår fejlmulighederne ved gentagne manuelle indtastninger, og det er blandt andet også slut med, at AWB forsvinder.

Trust Spedition har håndteret elektroniske AWB i over et år på ruterne fra Göteborg og Stockholm til Hong Kong, og i den seneste tid er dertil kommet papirløse forsendelser på norske indenrigsruter, ligesom tilfældet snart også er på de svenske indenrigsruter.

Planen er nu, at alle Trust-forsendelser til, fra og inden for Skandinavien vil være papirløse, inden året er omme.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web01