Kundernes materiel skal repareres korrekt - og så hurtigt så muligt.
Af Finn Bjerremand
Moderne materiel skal serviceres korrekt - et forhold, der også gælder for moderne køletrailere. Derfor har Schmitz Cargobull taget konsekvensen og sat gang i et uddannelsesprojekt, hvor koncernen uddanner sine servicepartneres personale. På den måde vil kunderne altid møde kompetente medarbejdere ved de enkelte servicepartnere, som præcis ved, hvordan eksempelvis en skade på en Ferroplast-køletrailer skal håndteres.
Det er nemlig ikke nok, blot at sætte en lap på hullet. Det skal ske efter forskrifterne, så køletraileren bibeholder sin k-værdi (evnen til at holde på den korrekte temperatur) og samtidig skal det også være lavet pænt.
Stort salg
Når den store producent af påhængskøretøjer sætter et sådant uddannelsesprojekt i søen lige nu, skyldes det ikke mindst, at der er blevet solgt rigtig mange nye Ferroplast-køletrailere fra Schmitz Cargobull de seneste par år.
Salget har slået alle rekorder og i Tyskland er behovet nærmest umætteligt. Derfor skal hele servicesiden følge med.
Spredt ud over hele Europa har Schmitz Cargobull ikke mindre en 700 servicepartnere, som servicerer og vedligeholder produkterne fra koncernen.
Pilotprojekt
Koncernen har startet et pilotprojekt, hvor en Ferroplast-køletrailer er blevet udstyret med forskelligt udstyr og værktøj.
Traileren har været på besøg i Padborg, hvor et antal kursister fra Schmitz Cargobulls servicepartnere i både Danmark, Norge og Sverige har været på kursus.
Under dette tredages forløb har kursisterne bl.a. lært at udskifte hele paneler og bagportaler, reparere småskader, m.v. efter forskrifterne.