23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Forskellige firlinger

Lovgivningen indfører fire modulvogntog-versioner. De tre er rigtige modulvogntog, mens den sidste blot er et langt hængervogntog.

Lovgivningen indfører fire modulvogntog-versioner. De tre er rigtige modulvogntog, mens den sidste blot er et langt hængervogntog.





Af Finn Bjerremand

Der bliver tale om tre regulære typer modulvogntog og et hængervogntog, når danskerne tager hul på modulvogntog-forsøget senere i år. Forsøget er netop blevet vedtaget af politikerne.

De tre regulære typer er kombinationen med dolly, hvor der er en forvogn med lad, som har tilkoblet en toakslet-dolly, der igen har tilkoblet en trailer. Den anden version består af en trækker-trailerkombination, der har tilkoblet en kærre.

Endelig er der linkkombinationen, som der har været en del blæst omkring. Denne kombination, der i visse lande kaldes B-dobbelt, består af en trækker, tilkoblet en linktrailer, der har tilkoblet yderligere en trailer.

Pladskrævende

Når der har været blæst omkring denne version, er det fordi den anses for at være meget velegnet til danske forhold, men samtidig kræver den lidt mere plads i kurverne.

Det betød, at myndighederne en overgang ville kræve, at linktraileren skulle kunne overholde visse krav til kurvekørsel. Krav, der ville betyde, at traileren skulle udstyres med en eller flere styrende aksler.

Det vil for det første betyde en merpris ved anskaffelsen og en højere egenvægt. Samtidig ville det ikke være muligt at køre i nabolandet Sverige med denne version, fordi man i Sverige ikke tillader styrende aksler i modulvogntogskombinationer ved hastigheder over 40 km/t.

Svensk link

Nok så slemt ville det også udelukke at svenske linkvogntog kunne køre i Danmark.

Dette krav er dog taget ud af forsøget, så den helt almindelige linktrailer med faste aksler kan køre på det danske modulvogntogsnet.

Linkkombinationen har den store fordel, at det trækkende køretøj kan håndtere begge trailere. Derved vil chaufføren på en sådan kombination med sin sættevognstrækker være i stand til at udføre lasteoperationer uden for modulvogntogsnettet uden at få hjælp fra andre køretøjer.

Hængervogntog

Den fjerde og sidste modulvogntogsversion er faktisk et helt almindeligt svensk hængertræk, bestående af en forvogn med en tilkoblet påhængsvogn, der i sagens natur har fast foraksel med drejekrans. Totallængden er begrænset til i alt 24 meter på denne kombination.

Klar til syn

Et stort skridt er taget for at modulvogntogene kan begynde at rulle.

Mange vognmænd og ejere af rullende materiel i den tunge klasse kan nu begynde at ånde lettet op. Færdselsstyrelsen har offentliggjort de tekniske krav til modulvogntogene.

Selv om modulvogntogene først må begynde at rulle på det danske vejnet fra november i år, træder de tekniske regler allerede i kraft fra 1. juni, så branchen fra den dato kan begynde at få godkendt de køretøjer, som skal indgå i modulvogntogskombinationerne.

I Færdselsstyrelsens materiale fremgår det også, at der inden 1. juni bliver udsendt meddelelse med nærmere instruktioner til synsvirksomhederne om godkendelse af disse køretøjer.

Næste vigtige skridt er, at Vejdirektoratet melder vejnettet klar til MVT-kørsel

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094