Politikere i Folketingets retsudvalg vil kigge på straffe i forbindelse med køre-hviletidssager. Branchen protesterer barske sanktioner.
Af Gwyn Nissen
Transportbranchen med International Transport Danmark og DI Transport i spidsen gør endnu et forsøg på at få Folketinget til at ændre på straffene i forbindelse med køre-hviletidssager. Og måske er der en opblødning på vej, efter at branchen har sendt en række urimelige sager til medlemmerne i Folketingets retsudvalg og trafikudvalg. Sager, der skal vise, hvor urimelige og ude af proportioner straffene er.
- Der skal ikke herske nogen tvivl om, at vi skal have et regelsæt og at overtrædelser skal have en konsekvens i form af bøder. Men de nuværende straffe er ude af proportioner, mener en af landets førende eksperter på køre-hviletidsområdet, sektionsleder Lars Nielsen fra ITD.
Det mener en række folketingspolitikere tilsyneladende også. På tværs af partierne giver de udtryk for, at de vil se på proportionerne mellem overtrædelse og sanktioner.
- Vi tager de politiske udmeldinger som et håb om, at der kommer bevægelse i sagen. Jeg hæfter mig ved, at politikerne taler om proportionerne i straffene. Det er netop en debat vi har villet fremme, siger Lars Nielsen. Men politikerne er ikke særligt konkrete og jeg er spændt på, hvad der nu sker.
Holder fastAt justitsminister Lene Espersen holder fast i sanktionerne undrer ikke Lars Nielsen. Han hæfter sig dog ved, at justitsministeren har blødt op overfor stave/skrivefejl hos ordblinde chauffører.
- Og så har ministeren i et svar i forbindelse med køre-hviletid sagt, at ministeriets overvejelser omkring sanktionerne endnu ikke er afsluttet. Det tager vi som en åbning, siger Lars Nielsen.
Sagen
Transportbranchen har to gange tidligere fået lempelser igennem i forhold til de stramninger, der blev indført i 2005. Branchen havde sat næsen op efter yderligere lettelser i år – men rigspolitichefen vendte i forbindelse med sin undersøgelse af flere hundrede køre-hviletidsager tommelfingeren nedad.
I det efterfølgende møde i marts med branchen overlod justitsminister Lene Espersen dialogen til sine embedsmænd. ITD vil have ministeren tilbage til forhandlingsbordet, og der rykkes for et nyt møde.
ITD har blandt andet fået lektor ph.d. cand.jur. Thomas Elholm til at udarbejde et juridisk responsum i forbindelse med rigspolitiets undersøgelse af køre-hviletidssagerne. Elholm har beskrevet en række betænkeligheder, bl.a. at straffene ikke står mål med overtrædelserne og, at en række afgørelse ikke lever op til retssikkerheden.
Det siger politikerneKarina Lorentzen (SF): - Jeg så gerne en ordning, der ligner fødevarekontrollens, hvor vognmændene i forbindelse med uregelmæssigheder først vejledes og derefter lader hammeren falde. Det er urimeligt, at der i dag falder store bøder for småting, siger Karina Lorentzen.
Hun betegner bødesystemet som mekanisk og så hellere, at overtrædelser og bøder stod i forhold til hinanden.
Flemming Møller Mortensen (Soc.): - Det her er noget, vi bliver nødt til at få belyst. I dag skærpes straffen for hver gang der er en overtrædelse og det er vi nødt til at vurdere nøje.
Tom Behnke (Konservativ Folkeparti): - Det har stor interesse fra konservativ side, at der er rimelighed i sanktionerne i forhold til, om det er en bagatel eller en mere alvorlig forseelse.
Karsten Nonbo (V): - Jeg vil godt indrømme, at vi var hardcore, da vi brystede os op og kom med virkelig skrappe sanktioner. Det skete på baggrund af bevidst snyderi og derfor var vi nødt til at stramme reglerne som rammer alle. Men jeg er også klar til at sige undskyld der, hvor vi er gået for vidt.
Peter Skaarup fra Dansk Folkeparti vil rejse spørgsmålet om sanktionernes proportioner overfor justitsminister Lene Espersen.