Stine Møller Jensen fra vognmandsfirmaet A/S Møller Jensen i Torrild er utilfreds med den måde, som politiet forleden under en brand håndterede en anmodning om en dispensation fra køre- og hviletidsbestemmelserne.
Tirsdag aften i sidste uge udbrød der brand hos en landmand med en stor grisebesætning. Landmanden kontaktede vognmandsfirmaet og anmodede om at få transporteret 350 grisesøer til nødslagtning hurtigst muligt.
- Vi var i den heldige situation, at vores mekaniker kunne køre med det samme, så han blev omgående sendt af sted. Men det vogntog han kørte med, kunne ikke tage mere end ca. 90 ud af de 350 søer, fortæller Stine Møller Jensen til TTN.
Så begyndte problemerne. Firmaets chauffører havde opbrugt deres daglige køretid.
- Det samme gjorde sig gældende for vore kolleger, fortæller Stine Møller Jensen.
Chaufføren på det første grisevogntog spurgte derfor på brandstedet, om det ville være muligt, at få en dispensation. Svaret lød, at vognmandsfirmaet skulle kontakte vagthavende ved politiet, der meddelte, at der intet var at gøre. Bestemmelserne skulle overholdes.
Men Stine Møller Jensen kunne prøve at få fat i indsatslederen på brandstedet, som så måtte kontakte vagthavende. Det gav heller ingen løsning, Politiet mente, at grisene kunne gå i en anden stald på gården, som godt nok ikke havde vand, strøm og ventilation.
Efter et stykke tid blev der dog alligevel givet grønt lys og med hjælp fra kolleger fik Stine Møller Jensen løst opgaven.
Efterfølgende har vognmandsfirmaet på råd fra DTL, fået aktindsigt i politirapporten, så der findes beviser for den udstedte dispensation.
- Men hvorfor skulle det tage så lang tid, og hvorfor skal man overhovedet slås med den slags problemstillinger? spørger Stine M. Jensen.
Der blev spildt værdifuld tid – i stedet for at få dyrene væk så hurtigt som muligt.
- Det bør ikke tage så lang tid, siger Stine Møller Jensen, der oplevede, hvordan nogle af politifolkene på stedet ikke kunne ikke forstå, at chaufføren ikke bare kunne komme med det samme - uden dispensation.
Hos politiet er man overbevidst om, at dispensationen blev givet så hurtigt som muligt, oplyser chef for vagtcentralen, Lars Ozol, til Horsens Folkeblad.
- Der gik lidt tid, inden den vagthavende var klar over, at der var tale om levende dyr. Men vi har ingen ønsker om, at dyr skal lide unødvendigt, og vi har givet dispensation prompte. Vi kan kun beklage, det har føltes som lang tid. Det vil det altid gøre i den slags situationer, siger Lars Ozol. Ifølge avisen, oplever Østjyllands Politi ikke så ofte den slags. Men når det sker, har vagtchefen bemyndigelse til at give en dispensation til chaufførerne.
Da dyrlægen på brandstedet siger, at dyrene skal køres væk, falder tilladelsen med det samme, forklarer Larz Ozol.
En ikke uvæsentlig detalje i den sag er dog, at kørsel med døde dyr ikke er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne. Så havde dyrene været døde, kunne vognmanden bare have gennemført opgaven – uden politiets dispensation.
Efter bogen- Vort medlem klarede situationen rigtig fint, siger konsulent i Dansk Transport og Logistik, Lisbeth Hagelund til TTN.
- Hun satte netop dyrevelfærden øverst og fik derefter alligevel håndteret alle reglerne. Hun fik sat processen i gang med kommunikation mellem de forskellige parter så den vanskelige opgave blev løst, og det endte med, at krisesituationen blev klaret uden, at der blev overtrådt nogen regler.