De danske havne sætter skub i rekrutteringen.
Trafikken på de danske havne stiger så voldsomt, at den danske havnesektor vil få vanskeligheder med at skaffe arbejdskraft om få år med mindre branchen gør en aktiv indsats.
Derfor har Danske Havne, Danmarks Skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder sat gang i en fælles kampagne, der skal sikre de unges kendskab og interesse for de arbejdspladser, der findes i havnene.
- Havnene og deres virksomheder er nødt til i højere grad at komme de unge i møde. Vi ved, at befolkningen og de unge har en positiv holdning til de danske havnes betydning, men deres kendskab til, hvad der foregår i havnene er meget beskedent. Vi må så at sige åbne havnene, så flere unge bliver opmærksomme på de mange fortrinlige job, der findes i danske havne, siger formanden for Danske Havne, borgmester Uffe Steiner Jensen.
Kampagnen kommer til udtryk i en landsomfattende annoncekampagne i sidste halvdel af maj, en informationsindsats overfor uddannelsesstederne, en ny hjemmeside www.minhavn.dk samt en række selvstændige initiativer fra de tre organisationers medlemsvirksomheder.