Ny koncernstruktur i Deutsche Bahn
Forlig med fagforeninger sikrer ansatte jobgaranti frem til 2023
Bestyrelsen for det statsejede Deutsche Bahn er enedes om en ny koncernstruktur, der skal gøre selskabet mere egnet til den planlagte børsnotering. Et nyt selskab DB Mobility Logistics AG samler alle trafik- og tjenesteydelsesaktiviteter. Det gælder også de godsrelaterede aktiviteter i Railion og Schenker, samt DB (UK) Logistics Holdings Ltd. og DB Automotive Rail (Spain) SL.
DB Mobility Logistics AG skal i fremtiden åbnes for private investorer.
Samtidig er bestyrelsen, der også tæller medarbejderrepræsentanter, blevet enige om at godkende en aftale med fagforeningerne Transnet og GDBA, der beskytter ansatte i Deutsche Bahn mod opsigelse frem til 2023.
En talsmand for Transnet oplyste i går, at der er indgået en bindende aftale om jobsikkerhed. Aftalen skal også betyde, at Deutsche Bahn er forpligtet til at bevare 100 procents ejerskab til jernbaneinfrastrukturen, samt at Deutsche Bahn-koncernen har forpligtet sig til at bevare aktiemajoriteten i det nye trafikselskab, hvor højst 24,9 procent af aktiekapitalen må ejes af private investorer.
Dermed er der reelt lagt op til en ekstremt langtrukken privatisering af Deutsche Bahn, der i lighed med Deutsche Post har placeret sig i toppen af det europæiske logistikmarked med massive opkøb. Det betyder, at den tyske stat reelt kommer til at kontrollere to af de største koncerner i mere end et årti frem i tiden. Spørgsmålet er så, om EU-Kommissionen vil tillade en så betydelig statslig indflydelse på et felt, der egentligt burde være privatiseret.