ITD kritiserer østrigsk forbud mod transitkørsel med bestemte godsarter
EU-Kommissionen retter nu kritiske øjne mod det transtiforbud, som de regionale myndigheder i Tyrol i Østrig indførte 2. maj, efter klager fra blandt andet danske eksportvognmænds brancheorganisation ITD.
Kørselsforbuddet gælder for lastbiler i transitkørsel på Inntal-motorvejen. Motorvejen er en del af den vitale transitstrækning gennem Østrig mellem Tyskland og Italien via Brenner-passet. Transitforbuddet omfatter i første omgang kun transporter af affald, sand, sten og grus. Men myndighederne i Tyrol ligger ikke skjul på at det blot er første skridt på vejen til langt mere omfattende transitforbud.
Allerede fra 1. januar 2009 udvides kørselsforbuddet i Østrig yderligere, så transitlastbiler ikke må benytte Inntal-motorvejen, når der transporteres keramiske fliser, marmor, stål, køretøjer samt træ/kork m.m.
- Dette får meget stor betydning, idet ca. 200.000 EU-lastbiler fra 2009 omfattes af forbuddet, udtaler sektionsleder Anders Jessen hos ITD i Padborg.
Hellere med bane
Myndighederne i Tyrol forestiller sig, at transitgodset flytter fra vej til jernbane.
- Det østrigske godsbaneselskab Ökombi har ganske vist meddelt, at man øger kapaciteten, men dette vil oftest ikke være et brugbart alternativ. Omkostningerne vil simpelt hen være for store, og tidsforbrug, afgangstider m.m. vil kun sjældent tilgodese erhvervslivets krav om effektiv logistik, fastslår Anders Jessen.
ITD har sammen med andre europæiske vognmandsorganisationer rejst sagen over for EU-Kommissionen.
- Desuden har vi bedt det danske medlem af Europa-Parlamentet, Anne E. Jensen (Venstre), om også at rejse sagen i EU, siger Anders Jessen.
EU-Kommissionen bad i sidste uge Østrig om i løbet af en måned at komme med en forklaring på kørselsforbuddet. Kommissionen har tidligere nedlagt forbud mod at lade et lignende kørselsforbud i Østrig træde i kraft. Dengang henviste Kommissionen til, at der var tale om en ulovlig handelshindring, ligesom et transitforbud ville betyde en forskelsbehandling mellem østrigske – og ikke-østrigske vognmænd.
Tvivlsom miljøgevinst
ITD påpeger blandt andet, at transitforbuddet for lastbiltransport med de berørte godsarter slet ikke vil gavne miljøet i Alperegionen. Godset vil nemlig i stedet blive tvunget ud på store omveje via Alpe-regioner i Schweiz, Frankrig eller endda via det østlige Østrig.