23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mautsmæk på 43 procent

Tyskland forbereder mautforhøjelse på mindst 43 procent fra 1. januar 2009

Tyskland forbereder mautforhøjelse på mindst 43 procent fra 1. januar 2009





Som det fremgår af det seneste nummer af Danmarks Transport-Tidende, så har det tyske forbundstrafikministerium voldsomme mautforhøjelser på tegnebrættet. Nu er der sat tal på den tyske forbundsstatskasses glubende appetit på maut-euro.

Selv de mest miljøvenlige lastvogne kan se frem til en mautstigning på 43 procent. Et vogntog med Euro5 motor og fire aksler eller mere skal ifølge ministeriets planer stige fra nu 11 eurocent per kilometer til 15,3 eurocent. Når det gælder lastvogne med Euro3 motorer – der udgør omkring 53 procent af den afgiftspligtige trafik på de tyske motorveje – så foreslår Forbundstrafikministeriet at kilometertaksten hæves fra de nuværende 15,5 eurocent til 22,9 eurocent. En stigning på godt 47 procent.

Forbundstrafikministeriet opgiver samtidig planerne om en beskeden maut-sænkning 1. oktober på 0,65 eurocent – til gengæld vil man videreføre de kontroversielle støtteprogrammer til anskaffelse af miljøvenlige lastvogne.

Luftige løfter

Forbundstrafikministeriet henter argumenter for den voldsomme mautforhøjelse i en rapport om omkostningerne i forbindelse med vejtrafikken i Tyskland. Her konstateres et stort finansieringsefterslæb, som anbefales indhentet ved en maut-forhøjelse.

Argumentet klinger imidlertid hult i transportbranchen – især hos dem der kan huske mauten blev indført for at finansiere udbygning og vedligehold af det tyske motorvejsnet. Men løfterne om øremærkning af maut-indtægterne til vejtrafikken er for længst blevet glemt i Berlin. Forbundsrepublikkens samlede infrastrukturinvesteringer er ikke steget nævneværdigt siden de første maut-cent klingede ned i den slunkne tyske statskasse. Og når det gælder det føderale vejnet – forbunds- og motorveje – så er investeringerne faktisk faldet.

Forbundstrafikministeriets planer om en mautforhøjelse er endnu ikke vedtaget i den tyske regeringskoalition.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141