En vej vist: Landevejstransport er sagen i Island
Af Finn Bjerremand i Island
Den interne transport i Island udføres i dag med moderne lastvogne, mens søfragten udgør en beskeden del af den samlede transport - og jernbaner er en næsten ukendt transportform.
Island har nemlig uden sidestykke verdens korteste jernbanelinie. Den er kun knap seks meter lang, og der står et veteranlokomotiv fra 1892 på skinnerne. Det i øvrigt flotte lokomotiv kom til Reykjavik i marts 1913, hvor det blev anvendt til bygning af havneanlægget, der fandt sted frem til 1928.
Siden har det været en saga blot.
For langsom og for dyrI Island er udviklingen gået meget hurtig og det betød blandt andet et hastigt stigende transportbehov op til årtusindeskiftet.
De store fiskeforarbejdningsfabrikker skal bruge fisken friskfanget, og kunder til forskellige varer vil ikke vente i flere dage på deres bestillinger fra en butik i Reykjavik.
Disse forhold sammenholdt med, at den islandske stat hvert år måtte give store tilskud til skibsfarten betød, at transportmønsteret blev lagt om fra skibsfragt til lastvogne.
Island har samtidig bygget mange nye veje og tunneller, så man relativt hurtigt kan komme fra den ene side af øen til den anden side.
To bidderDer mangler dog endnu to bidder på i alt 53 km vej, før vejen rundt langs øens kyst er asfalteret.
På grund af det hårde klima er vejene, der går midt over øen, kun åbne i meget korte perioder af sommeren. De er simpelthen ikke fremkommelige, resten af året på grund af sne og is.
Det totale vejnet er på 13.038 km, hvor af blot 4800 km er asfalteret. Turen rundt langs kysten er ca. 1300 km lang. Der findes ingen rigtige motorveje på Island, men der bygges fortsat veje, og i år alene vil der blive investeret i nærheden af to mia. svenske kroner i vejanlægget.
ModulvogntogI Island har transportbranchen for længst indført modulvogntog, der anvendes til bl.a. fisketransporterne.
Vogntogene består derudover for det meste af tre eller fireakslede lastvogne samt tilhørende trailere eller påhængsvogne.
Den højest tilladte vogntogsvægt er 49 ton, som dog kun kan opnås såfremt vogntoget har et trækkende køretøj, der har træk på mindst to aksler og samtidig skal der være tvillingehjul på alle aksler.
De fleste lastvognsmærker er repræsenterede i Island, hvor MAN, Scania og Volvo dog dominerer markedet.
FactsIslandAreal: 103.000 km2 - heraf er 11 % dækket af gletschere
Indbyggere: 313.000
Hovedstad: Reykjavik med194.000 indbyggere
Bilpark: 260.000 (alle indregistrerede køretøjer)