23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bedre og større Berlingo

Vanflash: Den ny Citroën Berlingo kommer til Danmark i starten af juni.

Vanflash: Den ny Citroën Berlingo kommer til Danmark i starten af juni.





Af Lars Lassen i Paris

Citroën står godt rustet til at følge op på en 12 år gammel succes med introduktionen af en helt nu Berlingo-model. Den gamle Berlingo-model er solgt i nær ved to millioner eksemplarer, heraf godt 800.000 i vanudgaven.

Den lille rummelige bybil har også været et solidt hit i Danmark, hvor der er leveret 19.000 personvogne og 8.850 vans. Citroën og PSA-partneren Peugeot fortsætter ganske vist produktionen af den gamle Berlingo/Partner model. Men Citroën i Danmark har valgt at droppe den gamle model, blandt andet fordi man mener, at den nye Citroën Nemo kapacitetsmæssigt opfylder det samme behov.

Den nye Berlingo præsenteres ude hos forhandlerne i weekenden 7.-8. juni.

Klar forbedring

Den nye Berlingo er en klar forbedring på praktisk taget alle områder. Den er større, har bedre køreegenskaber og højere komfort end forgængeren og teknisk repræsenterer den nye model et tiltrængt spring fremad.

Store dele af undervognen er hentet hos C4. Akselafstanden er øget med 3,5 centimeter til 2,73 meter, køretøjets samlede længde er øget med 24 centimeter til 4,38 meter (en lang udgave, der introduceres i løbet af efteråret lægger yderligere 25 centimeter til i længden). Bredden er øget med otte centimeter.

I varerummet giver ’volumen-sygen’ en forbedring af kapaciteten fra tidligere 3 kubikmeter til 3,3 kubikmeter (3,7 kubikmeter i den lange Berlingo). Lasteevnen er angivet for henholdsvis 625 kilo og 850 kilo afhængigt af motor-variant, samt 750 kilo for den lange Berlingo-version.

Berlingo Cityvan tilbydes med tre forskellige motorer. En 1,6i benzinmotor på 90 hk, samt to dieselmotorer på henholdsvis 75 hk (185 Nm) og 92 hk (215 Nm).

Udsyn

Udsynet i den store panoramaforrude er glimrende. Men i lighed med rigtig mange moderne og kollisionssikrede biler, så stjæler de ganske bastante stolper i siderne sammen med de store sidespejle lidt af udsynet.

De store sidespejle giver til gengæld et glimrende overblik bagud.

Der er seks airbags i kabinen. ABS-bremser er naturligvis standard, men ønsker man ESP, så er det ekstraudstyr.

Testture

Køreegenskaberne er godartede med kun et anstrøg af understyring i kurverne. Testturene nord for Paris viste, at affjedringen er effektiv, men måske lidt blød på Citroën-manér.

Servostyringen giver kun ringe feedback til føreren og derfor opdager man eksempelvis kun at man presser bilen lidt hårdt i kurverne, fordi de komfortable sæder ikke rigtigt yder støtte ved sideværts g-kræfter.

Men alt i alt er den nye Berlingo et fornøjeligt bekendtskab, der på glimrende vis fylder sin plads i Citroeëns brede varevognsprogram.

FactsPriser ikke fastlagt

Citroën Danmark har endnu ikke helt fastlagt det danske modelprogram og priser. Informationschef Ellen Nørregaard oplyser dog, at man håber at kunne tilbyde den mindste Berlingo Cityvan med 75 hk motor til lige under 120.000 kroner før moms.

Den testede 92 hk TCI Cityvan forventes at koste omkring 135.000-140.000 kroner før moms.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094