Nye godsstrømme: Hovedtemaet på andendagen af havnekonferencen i Kolding var nyt gods på de danske erhvervshavne.
Af Lars Lassen
Broderparten af de senere års kraftige vækst i godsomsætningen på de danske erhvervshavne er hentet på havnenes traditionelle aktiviteter. Men havnene kan faktisk tiltrække helt nye godsruter eller godsstrømme.
Det fik deltagerne i Danske Havne og Transportøkonomisk Forenings (TØF) flere eksempler på, på konferencens andendag.
Adm. direktør Henning H. Lauersen, Grenaa Havn, kunne berette om hele tre nye og vidt forskellige godsstrømme på den driftige kattegathavn.
Den tungeste er skrot, hvor selskabet Uniscrap for nyligt har sat gang i udskibningen af stålskrot til Tyrkiet. Men der er udsigt til at der i fremtiden går skrot den anden vej over kaj.
- Uniscrap kører i dag skrottet til Grenaa Havn, men på sigt er det selskabets klare intention, at en større andel skal sejles til Grenaa, fortalte Henning H. Lauersen.
Kalk af vejenEn mindre vægtig, men stadig vigtig udvikling i Grenaa Havn kommer fra virksomheden Vilomix i Lime på Djursland, der siden 1. februar har sejlet foderkalk fra Faxe Kalkbrud til Grenaa Havn, for så at køre kalken det sidste korte stykke vej på lastvogn. Hidtil har transporterne gået på lastvogn.
- Det drejer sig om omkring 20.000 tons kalk i 2008. Det lyder måske ikke af meget i havnesammenhæng, men det sparer vejnettet for 228.000 lastvognskilometer på årsbasis, fortalte Henning H. Lauersen.
Tilsvarende har Grenaa Havn formået af få Vital Petfood i Hasselsager uden for Århus til at flytte importtrafkken fra Frankrig fra lastvogn til skib.
- Der er mange eksperter, der hævder, at det omtrent er umuligt at flytte gods fra vej til skib. Men det kan altså lade sig gøre og kunststykket bliver formentlig lettere i fremtiden i takt med at chaufførmangel og andre forhold tager toppen af lastbilernes konkurrenceevne, sagde Henning H. Lauersen.