Fælles tiltag: Leverandører af skibsudrustning går sammen om miljøvenlige løsninger.
Skibsfartens forbrug af energi kan reduceres betydeligt. Det mener en dansk trio af virksomheder, der er gået sammen om at designe tekniske anlæg som pumper og varmevekslere.
Bag projektet står APV i Kolding og Desmi i Nørresundby samt Grontmij | Carl Bro A/S, Marine, København.
Det er den aktuelle fokus på CO2-udslippet, der har sat skub i det forretningsmæssige grundlag for samarbejdet.
- Vi kan tilbyde værfter og redere intelligente løsninger af skibssystemer, så skibsfarten kan leve op til de skærpede miljøkrav, der er på vej, siger Henrik Mørkholt, salgsdirektør hos pumpefabrikken Desmi i Nørresundby.
Konkret kan den optimale dimensionering af systemerne direkte omregnes til sparet brændstof og dermed hvor meget mindre CO2 skibet udleder.
Samarbejdet mellem de tre firmaer er et udtryk for et unikt sammenhold i branchen.
- Det er kendetegnende for danske virksomheder, at vi er i stand til at tilpasse os kundens behov, så kunden ikke er henvist til en hyldevare. Vores samarbejde mellem leverandører, designfirmaer og værfter gør, at vi kommer ud og tilbyder mere end bare en pumpe eller en køler, vi tilbyder faktisk samlede miljøoptimale løsninger, siger Henrik Mørkholt.
- Vi kører et meget åbent samarbejde og en meget åben dialog, som vi har nemt ved, fordi vi kender hinanden godt. Vi har gennem mange år haft et fællesskab som kolleger i mange forskellige sammenhænge, og vi konkurrencer heller ikke mod hinanden, siger Kim Koldskov fra APV.
Kim Bomholt fra Grontmij Carl Bro betegner endvidere samarbejdet som meget effektivt.
- Det indebærer, at vi på globalt plan er særdeles dygtige til at komme ud til værfterne og samarbejde med dem, så produkterne er på forkant.
FactsFN’s Internationale Maritime Organisation, IMO, ønsker skibsfartens CO2-udledning begrænset.
Ifølge forslaget om CO2-indeksering, skal alle nye skibe designes og bygges til at opfylde obligatoriske mål for den maksimale CO2-udledning. Indekset ønskes også anvendt på den eksisterende flåde.
CO2-indekset skal afspejle energiforbruget - svarende til, hvor mange km biler kører på literen