23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kæmpe-projekter

På beddingen: På hjemmefronten i København og Malmø har CMP nu tre større projekter kørende.

På beddingen: På hjemmefronten i København og Malmø har CMP nu tre større projekter kørende.





Af Finn Bruun

Et af de CMP’s store projekter er Prøvestenen i Københavns havn, hvor der er bygget 650 meter ny kaj og hvor et bagland på 300.000 opfyldte kvadratmeter nu ligger og ”sætter sig”.

- Det ventes klar til nye kunder i 2010, og det er vigtigt, fordi vi har så mange byggerier, og fordi udviklingen i andre del af havnen kræver, at noget bliver flyttet for at skaffe ny plads.

Der er mange kunder, som gerne vil ind her, fordi vi ved de nye kajer har det dybe vand på 11-12 meter. Det er det første areal, som kommer i spil, oplyser Arnt Møller.

Tre-i-én

På Malmø-siden kører et stort Nordhavns-projekt med et nyt tre-modalt hub, som får plads til gods-færger (ro-ro), en containerterminal samt en kombiterminal med omvekslingspunkt fra kombitrafikken i et fælles område.

- Det skal også gerne stå færdigt inden udgangen af 2010. Vi håber på en godkendelse fra Malmø kommune allerede i næste måned, så vi kan indhente tilbud på denne fremtidssikring af havnen. Investeringen er nok på en 600-700 mio.kr plus kommunens – vejinvesteringer, siger marketingchefen.

I Malmø kan CMP tilbagelevere nogle havnearealer til kommunen, mens den gamle containerterminal kan ændres til yderligere en bilterminal på et par hundrede tusind kvadratmeter.

- Det nuværende færgeleje vil ved flytning af Nordø-skibene (Travemünde-farten) kunne bruges til krydstogtskibe, siger Arnt Møller og nævner, at Københavns krydstogtsskibs-eventyr smitter af på Malmø, som er ved at udvikle sig til en faktor også på dette felt.

Desuden er der i baglandet en logistikpark på en million kvadratmeter, hvor havne-tilknyttede virksomheder kan flytte ind.

Eneste på Sjælland

- I København har arealudviklingsselskabet kig på de områder, hvor vi har krydstogtsskibe (Orientbassinet og Kronløbs-arealet), siger Arnt Møller.

Sidstnævnte skal således gøres til et kanal-område uden skibstrafik. Derfor er der planer om 800 meter ny kaj ud for havne-indsejlingen beregnet til krydstogtsskibe, som skal være klar til sæsonen i 2012. Det kommer op på 3-400 mio. kr. og vil give samme kapacitet som i dag og et bedre turn-around for skibene.

I 2018 er planen at flytte containerterminalen til et nyt opfyldningsområde, som ligger nord for den kommende nye kaj, som til den tid bliver på 1800 meter med et areal bagved på 450.000 kvm. til container-aktiviteter, hvor miljøet også er tænkt ind.

- Som vi ser det, er der ikke på Sjælland noget reelt container-alternativ til København, fastslår Arnt Møller.

Facts Krydstogtsrekord

Krydstogt-sæsonen er netop gået i gang og ser atter ud til at sætte rekord med 305-310 skibe samtidig med at de enkelte skibe bliver større og større med stadig flere passagerer.

København ventes at tiltrække endnu flere skibe inden for dette segment, og da det efterhånden kniber med pladsen, passer det fint, at Malmø kan aflaste lidt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094