23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Russisk boom

Står stærkt: CMP har netop afsluttet et kanon-godt år med en sund indtjening.

Står stærkt: CMP har netop afsluttet et kanon-godt år med en sund indtjening.





Af Finn Bruun

Der er brug for en sund indtjening i CMP, for investeringerne i de kommende år er enorme

- i en størrelsesorden 1,5-2 milliarder kroner.

Selv om marketingchef Arnt Møller ikke kan love stigningstakter på 10 procent om året, som man har set indtil nu, så er der plusser på alle områder:

- Det vigtigste er at vi er kommet i gang med sikringen af den fremtidige havn til gavn for både os og vore brugere.

- Bilerne er jo CMP’s store eventyr. I år har vi rundet de 500.000 biler og er klart den største havn for import af nye biler i Skandinavien. Det er sket på mindre end fem år, og der er intet der tyder på, at den udvikling stopper. Det russiske bilmarked virker nærmest umætteligt i øjeblikket. Udviklingen i deres BNP er på omkring 9 procent, hvor vi andre ligger og på 1-2 procent.

Olie-lagre

Og olien: Den stiger og stiger. Der oplagres store mængder russisk olie hos CMP, som herfra går ud med store skibe.

- Det fortsætter. Hele det russiske marked er i vækst. Og det er tydeligt, at den rigtige transport i den rigtige kvalitet virkelig efterspørges. Mange af de 15-20 bilmærker, som CMP håndterer i dag, ønsker, at vi skal gøre mere. Men vi skal jo også sørge for, at hele kæden udvikles, så der ikke bliver stopklodser undervejs.

Bil-eventyr

- Det kræver en indsats. Der skal jo være en vis sikkerhed for hvad, vi gør. Da vi startede med Toyota var det på en 25-årig kontrakt, og det har dannet fundament for bil-eventyret og vores samarbejdspartner er også interesseret i langsigtede løsninger af høj kvalitet. Vi har 80 medarbejdere, som ikke laver andet end at losse og laste biler. Og gør det godt. Så vi ligger meget højt på kvalitetslisten over europæiske bil-havne – i hvert fald er vi hver gang på top tre, siger Arnt Møller.

Han indrømmer, at alle havne er følsomme for konjunkturerne.

- Men mængdemæssigt er vi i år startet på samme niveau som sidste år, og selv om vi ikke venter en egentlig stigning i år, er vi fuldt ud fortrøstningsfulde, hvad markedet angår. Transporten vokser og vi kan ikke få øje på nedadgående tendenser, siger Arnt Møller.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125