Vejlefjordbroen skal blot stribes om
Løsning på vej: Transportminister Carina Christensen besøgte Trekantområdet, for at se på udfordringer i infrastrukturen.
Der er masser af problemstillinger i trafikken i og omkring Trekantområdet, hvor mange trafikkanter hver dag må finde sig i at holde i kø. Ministerens rundtur begyndte derfor naturligt nok ved Vejlefjordbroen, der i dag i sig selv ofte føles som en stor trafikal udfordring.
Vejlefjordbroen er dog ikke nogen større udfordring ifølge Ove Kirk fra Vejdirektoratet planlægningsafdeling:
- Den skal blot stribes om, så der bliver tre kørebaner i hver retning, præcis som den nye Lillebæltsbro.
Besøget i det sydlige Jylland er et led i transportministerens Danmarks-turné, hvor hun ved selvsyn vil se på lokale problemstillinger og mødes med repræsentanter fra området.
Vejlefjord-projektet omfatter også undersøgelser om at få udvidet motorvejen på rute E45 og rute 18 fra Gate Way E45 ved Hornstrup til Vejlefjordbroen og tilsvarende syd for Vejle og ned til udfletningen på E45 i Skærup. På Vestfyn er der også undersøgelser i gang for at få udvidet E20 hele vejen fra Middelfart til Odense Vest.
Ny tilkørselI udvidelsen indgår også et projekt med at få etableret en ny tilkørsel lidt øst for Middelfart. Den nuværende tilkørsel er meget belastet, hvorfor det vil være hensigtsmæssigt, at få etableret en ny, så trafikken kan blive aflastet.
På rundturen i det sydlige Jylland blev der også gjort holdt på et af de meget små rasteanlæg ved motorvejen på Vestfyn.
I planerne om udvidelse af E20 indgår også projekter om at udvide disse rastepladser til gavn for bl.a. erhvervstransporten.
Flere problemområderMinister-rundturen rundede også E20 ved Kolding Syd - en strækning, der også står over for en udvidelse. Omkring Kolding er der visse steder fire spor, der på kort afstand skifter til to spor og igen til tre spor i hver retning. Det skaber også trafikale problemer.
Det sydlige mål på rundturen var jernbanen ved Vamdrup. Herfra og et stykke sydpå er der kun en enkeltsporet jernbane. Det samme gør sig gældende på den sidste strækning i Sønderjylland helt ned til landegrænsen. Hvis jernbanetrafikken skal være bedre i det syd- og sønderjyske, skal der etableres dobbeltspor på strækningen syd for Vamdrup.
Det er dog ikke uden problemer at etablere dette spor. Det vil nemlig kræve, at det andet spor skal lukkes i perioder, og det vil alt andet lige i en periode give store problemer i afviklingen af jernbanetransporterne både internt i Syddanmark og til og fra det sydlige Europa.
BorgmestervejEndelig var også den såkaldte Borgmestervej på listen over turens emner i går. Det er en vigtig vejforbindelse som ønskes etableret mellem motorvej E45 ved Skærup og ud til Ødsted, hvor der vil være videre forbindelse til bl.a. Billund Lufthavn.
I den anden ende ved Skærup skal vejen forbindes med rute 28, der går direkte til Fredericia. Denne vej vil kunne aflaste Vejle by for mindst 6000 køretøjer i døgnet.