Nedtur: De seneste tal fra Icelandair Cargo viser en del af baggrunden for afbestillingen af nye Airbus fragtfly.
Af Herbert Nielsen
I marts løftede Icelandair Cargo i alt 3367 tons luftfragt. Det var en tilbagegang på hele 18,1 procent i forhold til året før. Og vel at mærke en tilbagegang på alle fronter.
Således faldt importen med 15,3 procent, mens eksporten gik ned med ikke mindre 23,7 procent. Og endelig faldt transitfragten mellem Europa og USA via drejeskiven på Keflavik med 7,6 procent.
Bedre ser det heller ikke ud for årets første kvartal. Her løftede Icelandair Cargo i alt 9875 tons luftfragt – en tilbagegang på 10,2 procent i forhold til året før.
I januar-marts 2008 faldt den islandske import med Icelandair Cargo med 2,2 procent, eksporten gik ned med 20,1 procent og transitfragten faldt med 1,2 procent.
Icelandair Cargo går med aflysningen af flykøbet i gang med at revidere den nuværende strategiplan, der byggede på en fornyelse og forstærkning af fragtfly-flåden, en nyorientering fra et snævert islandsk til et større europæisk ”hjemmemarked” og måske opkøb af andre selskaber i udvalgte markeder.
I stedet må Icelandair Cargo se i øjnene, at der ikke kommer nye fragtfly, og alligevel må selskabet søge at dreje vægten i trafikken bort fra det usikre og smalle islandske marked til en europæisk markedsplads.
Ikke nogen nem opgave for Petur Eiriksson og hans folk i Island.