Drejeskive flyttes: Hvem siger, at rå magt ikke betaler sig i international business.
Af Herbert Nielsen
Lufthansa Cargo har nu måttet bøje sig for Ruslands pres og erklæret, at man er villig til at flytte sin drejeskive for fragtflyvninger mellem Europa og Asien bort fra Kazakhstan og til Krasnoyarsk i Sibirien.
Modsat tidligere konfrontationer mellem Tyskland og Rusland er det dog denne gang ikke sket med våbenmagt, men ved anvendelse af mere raffinerede midler: Overflyvningsrettigheder gennem Russisk luftrum.
I efteråret nægtede Rusland adgang for Lufthansa Cargo’s fragtfly igennem sibirisk luftrum på flyvningerne mellem Frankfurt og selskabets hub i Kazakhstan. En tidligere aftale udløb, og russerne nægtede i første hånd at forlænge den.
Det blev starten på intense forhandlinger, og Rusland gik med til måned-for-måned forlængelser, indtil en aftale var forhandlet på plads.
Rusland har store planer for udviklingen af Krasnoyarsk som drejeskive for internationale fragtoperationer, og det blev klart, at Lufthansa Cargo ikke på sigt ville kunne opnå rettigheder til at flyve forbi på vej mod Astana i Kazakhstan.
Og det blev altså enden på historien: Lufthansa Cargo er blevet enig med Krasnoyarsk og den russiske sammenslutning af luftfartsselskaber, AiRUnion. Selskabet flytter sine transitoperationer til Krasnoyarsk, når lufthavnen er færdig med implementering af nye tekniske anlæg, der skal bringe den op på ICAO’s CAT II-standard. Det vil sikre en forbedret operationel status for lufthavnen, der ofte har været lukket på grund af tåge.
Det ventes, at dette arbejde er afsluttet ved udgangen af 2008. Derefter er parterne enige om, at Lufthansa Cargo flytter sine flyvninger til Krasnoyarsk inden for fem måneder, det vil sige omkring sommeren 2009.
FactsEt plaster på såretFlyvninger via Krasnoyarsk vil give en 10 minutters forkortelse af den samlede flyvetid mellem Europa og Asien – og det er der jo også penge i.