Ny nedtur: Indtjeningen faldt selv om antallet af passagerer steg.
Af Herbert Nielsen
Det er hårdt at være aktionær i SAS i disse tider: Selskabet måtte i sin kvartalsredegørelse for 1. kvartal 2008 meddele, at indtjeningen er hele 879 millioner svenske kroner under samme periode i 2007.
Og det skyldes ikke et faldende passagertal. Faktisk steg antallet af passager i selskabets fly med 2,4 procent til 7,3 millioner.
Det er indtjeningen, det er galt med. Selskabet anfører selv de stærkt stigende brændstofpriser som en hovedårsag. Og det er klart, at når brændstoffet stiger 30 procent i pris, skal der løbes hurtigt for at redde overskuddet fra driften.
Men der er andre analytikere, der peger på, at forholdsmæssig lav produktivitet sammenlignet med konkurrenterne er den egentlige grund til, at SAS klarer sig så dårligt. Det er åbenbart, at ikke mindst lavprisselskaberne hugger drastisk ind på SAS med prisstærke tilbud på basis af høj produktivitet - og lavere personaleomkostninger.
Hvorom alt er: SAS folder vingerne sammen i sparetider, varsler bortfald af 1000 stillinger og sætter fra eftersommeren 11 fly på jorden for at mindske udbuddet af sæder og dermed øge belægningen.
Samtidig har SAS også meldt ud, at den ventede udvidelse på de interkontinentale ruter bliver beskåret, ved at man alligevel ikke sætter endnu en Airbus A340 i drift, som ellers varslet.
Det betyder i første omgang, at den planlagte nye rute til San Francisco sættes på køl, mens SAS endnu fastholder, at ruten til Delhi genåbnes til oktober.
FactsSAS CargoSAS Cargo noterede en samlet fremgang i indtægterne i 1. kvartal. Nemlig fra 793 til 842 millioner svenske kroner.
Men det var ikke fra trafikindtægterne, altså indtægterne fra salg af kapacitet, den gode nyhed kom. Trafikindtægterne faldt nemlig fra 460 til 403 millioner svenske kroner. Det afspejler blandt andet de stærkt faldende rater i den stigende konkurrence på markedet.