23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mange krav skal opfyldes

Regelsæt: Færdselsstyrelsen har dog også droppet nogle af de oprindelige planer.

Regelsæt: Færdselsstyrelsen har dog også droppet nogle af de oprindelige planer.





Af Finn Bjerremand

Vil man køre med modulvogntog, er der en række krav og bestemmelser, der skal følges.

I hovedtræk er det sådan, at den højest tilladte vogntogsvægt er afhængig af akselantallet. Er der otte eller flere aksler kan den maksimale vogntogsvægt være 60 ton, er der blot syv aksler er grænsen 54 ton og hvis der kun er seks aksler i MVT-kombinationen er den højst tilladte vogntogsvægt 48 ton – som vi kender den.

Et andet krav, der betyder at køretøjerne skal have en vis længde, er den nye længdebestemmelse, som foreskriver, at der skal være mindst 19 meter fra den forreste aksel til den bagerste aksel i vogntoget, hvis den samlede vogntogsvægt skal være højere end 54 ton.

Krav fjernet

Til gengæld har Færdselsstyrelsen valgt at fjerne kravet om de i Danmark gældende 20 procent af den samlede vægt på drivakslen. Hvis ikke det var blevet gennemført, ville alle modulvogntog skulle have trækkende enheder med træk på mindst to aksler. I Finland og Sverige findes der heller ikke tilsvarende krav, på trods af det langvarigt vinterføre.

Linktrailer må højest være forsynet med en selvsporende aksel og eventuelle selvsporende aksler på påhængskøretøjer, der indgår i MVT-kombinationer, skal låse automatisk ved hastigheder over 40 km/t.

Det er ikke tilladt at anvende trailere med tvangsstyrede aksler i MVT-kombinationer med dollyer.

Dansk og udenlandsk

Som det kendes med de nuværende regler for sammenkobling af danske og udenlandske køretøjer, vil det også være tilladt at have et eller flere udenlandske moduler i et modulvogntog. Sammenkoblingerne skal blot følge de gældende regler. Er det trækkende køretøj udenlandsk, er det det pågældende lands regler, der skal følges for sammenkoblingen.

Hvis den trækkende lastbil er dansk, skal sammenkoblingerne være foretaget i overensstemmelse med reglerne anført i §§ 15-18, idet påhængskøretøjerne kan anses for at være godkendt til ”synsfri sammenkobling” og ”trækkraft for kærre” eller ”trækkraft for sættevogn”.

Facts Modulvogntog

For at kunne bestemme, hvornår der er tale om en MVT-kombination, er definitionen på et modulvogntog: ”et vogntog, der består af en lastvogn, og et eller to sammenkoblede påhængskøretøjer, hvor de enkelte køretøjer opfylder gældende bestemmelser om største længde, men hvor vogntogslængden samtidig er større end 18,75 meter.”

ABS og EBS

Alle moduler i en MVT-kombination skal selvfølgelig være udstyret med ABS-bremser. Desuden skal lastvogne, dollyer og linktrailere, samt sættevogn, der er trækkraft for kærre, være forsynet med EBS (Elektronisk BremseSystem).

Sættevogn, der ikke er trækkraft for kærre eller sættevogn, samt kærre og påhængsvogn skal enten være forsynet med EBS eller være registreret første gang for mindre end seks år siden.

Refleksplanke

Modulvogntog, der har en samlet længde, som overstiger 22 meter, skal bagpå det bageste køretøj være forsynet med en ekstra refleksplanke, der er forsynet med teksten ”25 m” med mindst 10 cm høje tegn. Denne afmærkningsplade må gerne kunne tages af.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078