23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Det behøver ikke være så strengt

En ommer: ITD er parat til at tage en principiel sag i retten, for at få danske regler tilpasset EU-vejledning.

En ommer: ITD er parat til at tage en principiel sag i retten, for at få danske regler tilpasset EU-vejledning.





Af Gwyn Nissen

Hammeren falder hårdt i Danmark. Hårdere end nødvendigt. EU har nemlig lavet såkaldte vejledningsnotater i forbindelse med køre-hviletidsreglerne, men det ser både dansk politi og retsvæsen stort på, mener ITD’s ekspert på køre-hviletidsområdet, Lars Nielsen.

EU-vejledningen taler blandt andet om, at der i forbindelse med køre-hviletidssager skal tages højde for force majeure i den enkelte situation – altså at en chauffør godt kan blive nødt til at overskride sin køretid, hvis det viser sig, at den rasteplads, han vil stoppe ved, er fuldt optaget, så han må køre videre.

Men vejledningen har ingen juridisk binding for medlemslandene og Lars Nielsen har flere eksempler på, at der herhjemme netop ikke tages individuelle hensyn.

Han siger, at ITD er parat til at bruge nogle af de penge, som medlemmerne på den seneste generalforsamling afsatte til at føre principielle retssager.

- Vi så helst, at justitsministeriet forpligter sig i forhold til EU-vejledningen, men hvis ikke det bliver tilfældet, må vi forsøge, at få reglerne ændret ad bagdøren, siger Lars Nielsen.

Men det er vel svært at lave lovgivning med elastik?

- Ja, det er svært, men der ligger nu engang vejledningsnotater og dem er myndighederne nødt til at forholde sig til, siger Lars Nielsen, der påpeger, at det selvfølgelig også stiller støre krav til efterforskningen i køre-hviletidssager.

- En efterforskning, der i dag ikke finder sted, påstår Lars Nielsen.

Facts
Force majeure

Hvis det er foreneligt med færdselssikkerheden, kan føreren i enkelte tilfælde fravige køre- og hviletidsreglerne for at nå frem til en egnet holdeplads.

Fravigelsen skal være nødvendig af hensyn til sikkerheden for personer eller for køretøjet eller dets last.

Føreren skal notere årsagen til fravigelsen bag på køreskiven eller på udskrift fra det digitale kontrolapparat senest ved ankomst til den egnede holdeplads

Facts
Hvad synes du?

Hvad synes du om straffene i forbindelse med køre-hviletids-sagerne? Er de urimelige eller skal chauffører og vognmænd snart se at indrette sig efter de tre år gamle regler?

Send din mening til gwyn.nissen@transinform.com eller til Danmarks Transport-Tidende, Jernbanegade 18, 6330 Padborg.

Vi bringer udpluk fra debatten på vores hjemmeside www.transporttidende.dk

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094