En chauffør fra Kaj Madsen Flensburg Gmbh fik en bøde af Københavns Politi. Under en kontrol på Grønttorvet anklages chaufføren for i et tidsrum på 16 minutter ikke at have betjent kontrolapparatet korrekt.
Kontrolapparatet var indstillet på ”afbrydelse i arbejdet” skønt chaufføren var beskæftiget med at holde losningen af køretøjet under opsyn, vurderede politiet.
Efter at have fået anvist den port, hvorfra losningen af fem paller skulle ske, placerede chaufføren køretøjet ved porten og aktiverede kontrolapparatets pauseknap. Han forlod køretøjet, for at gå op på læsserampen, hvor han i umiddelbar nærhed heraf kunne få en kop kaffe i en automat.
På vej ned mod køretøjet igen stoppede han op på selve rampen og iagttog kort aktiviteterne på lageret. Herefter gik han tilbage til sit køretøj og drak sin kaffe. Her blev han mødt af politiet, som konstaterede at kontrolapparatet var indstillet på pause, mens chaufføren stod på rampen og holdt losningen af sit køretøj ”under opsyn”.
Eftersom transportvirksomheden er registreret i udlandet og chaufføren ligeledes var udlænding, kunne transporten først fortsætte efter at både chaufføren og virksomheden havde betalt bøder på henholdsvis 3000 kroner og 6000 kroner.
Både chauffør og transportvirksomhed har klaget over bøderne til Københavns Politi og venter nu på en indkaldelse fra retten.
Rastepladserne var optagetEn bøde på 5.000 kr., en betinget frakendelse af kørekortet i tre år kombineret med et krav om at skulle bestå ny kontrollerende køreprøve.
Sådan lød dommen ved retten i Aalborg til en nordjysk lastbilchauffør, der i et par tilfælde havde overtrådt køre/hviletidsreglerne med sin blokvogn, bl.a., havde han ikke sørget for at overholde den lovpligtige daglige hviletid.
Men sådan forholdt det sig ikke i virkelighedens verden. Chaufføren havde netop gjort flere ihærdige forsøg på at overholde gældende regler for køre/hviletid på de motorvejsrastepladser, han passerede på det tidspunkt, hvor køretiden var ved at udløbe.
Men da han dukkede op for at finde en parkeringsmulighed til den 32 meter lange og fire meter brede blokvogn var alt optaget. En mulig ulovlig parkering ville have været alternativ til at fortsætte kørslen. Med et notat på skiven om manglende p-mulighed – sådan som det er muligt med lovgivningens force majeure-regler - fortsatte han turen ad motorvejen i jagten på en p-mulighed på næste rasteplads i rækken. Det skete på havnearealet i Nr. Sundby.
For chaufføren kom det som en overraskelse, at dommeren i sin kendelse helt valgte at se bort fra de meget kaotiske parkerings-vilkår for de tunge køretøjer, der hersker på rastepladser langs landets motorveje. Retten afviste således, at der var tale om en pludselig og hermed uforudset situation, der kunne betinge brug af force majeure-reglen.
Tværtimod burde chaufføren ifølge dommeren med henvisning til vogntogets omfang og hans mangeårige erfaring i branchen have kunnet forudse de manglende p-muligheder på rastepladserne og derfor burde have planlagt sig ud af problemet i samarbejde med vognmanden - eventuelt med tilkaldelse af en ny chauffør til at tage over.
Dommeren mente desuden, at et kortvarigt værkstedsbesøg for at få repareret køretøjets lygter kort efter kørslens start, var den forsinkelse, der senere i kørselsforløbet var årsag til, at chaufføren fik problemer med at overholde køre/hviletidsreglerne.
Reparation kan koste kørekortetEn chauffør fra Torben Rafn i Sommersted læssede sit køretøj den 3. december 2007 i Vissenbjerg på Fyn og kørte herefter til P-pladsen Frøslev ved den dansk/tyske grænse. På parkeringspladsen efterlod chaufføren traileren med vindmølledele, hvorefter han kørte lastbilen på værksted, hvor den stod hele dagen den 4. december.
Efter endt reparation af lastbilen kørte chaufføren hjem og holdt hvil for den 5. december om formiddagen at køre til parkeringspladsen ved Frøslev for at indlægge et fornyet dagligt hvil. I løbet af dagen konstaterer chaufføren imidlertid at lastbilens oliefyr/varmeapparat ikke længere virker. Da det er december får chaufføren tilladelse af vognmanden til at køre til det nærliggende Volvo-værksted, hvor varmeapparatet bliver repareret.
Grundet kørslen fra P-plads Frøslev til værkstedet i Padborg overtræder chaufføren køre-hviletidsreglerne beregningsmæssigt med 36 procent, hvilket ud over en bøde medfører en betinget frakendelse af førerretten i tre år.