23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Udkigspost lukker

Slut: Institut for Transportstudier i Padborg har drejet nøglen om. Sidste mand på skansen var Lars Dagnæs, der har været i virksomheden siden 1995.

Slut: Institut for Transportstudier i Padborg har drejet nøglen om. Sidste mand på skansen var Lars Dagnæs, der har været i virksomheden siden 1995.





Hvad har været det bedste ved at arbejde på Institut for Transportstudier?

- Der har været mange gode ting. Det har været spændende, at følge hele den udvikling, som transportsektoren har gennemgået. Jeg har sammen med instituttet fået lov til at være med til at præge udviklingen i såvel transporten som regionalt gennem samarbejdet med amtet, branchen og også regionen.

Hvad har instituttet opnået gennem årene?

- Jeg er stolt over, at vi har været med til at styrke områdets kernekompetence. Vi har været med til at udvikle en tradition for, at der arbejdes med forskning og viden inden for transport og logistik. Den viden, der er i Sønderjylland i dag om transport og logistik, er unik og jeg tror ikke, at den findes andre steder i Danmark.

Den viden, vi har skabt, har desuden påvirket beslutninger på nationalt plan og er indgået i nationale planer på transportområdet.

Endelig har vi været med til at sætte dagsorden i forhold til internationaliseringen, viden og kompetenceudvikling i transportvirksomhederne.

Vi har blandt andet været en aktiv spiller i udviklingen af Dansk Transport Akademi, hvor erhvervsskolerne og virksomhederne er gået sammen om uddannelser – blandt andet en helt ny lederuddannelse inden for transporten.

Hvad kommer du til at savne?

- Det ved jeg jo ikke rigtig, før jeg begynder det nye sted. Det, jeg er mest bekymret for, er, hvordan den viden vi har opnået regionalt, kan bevares i området og dermed være med til at synliggøre vigtigheden af transport og logistik i området.

Men jeg ved endnu ikke 100 procent hvilke arbejdsopgaver jeg får i Force – måske lykkes det at bevare tilknytningen til transportsektoren.

Måske kommer jeg til at savne det grænseoverskridende samarbejde, der har udviklet sig meget med årene: fra at være noget intellektuelt, som blev diskuteret på topplan, til at samarbejdet i dag er folkeligt forankret. Det har været fascinerende at være med til.

Hvad glæder du dig mest til i dit nye job?

- Til at være en del af en stor virksomhed med masser af forskellige kompetencer og med en stærk strategi i forhold til at være innovative. Det er første gang, at jeg bliver ansat i en ingeniør- og teknologitung virksomhed. Det kan blive fantastisk.

Hvad laver du, når du ikke er på arbejde?

- Arbejder, ha-ha. Nej, jeg har jo en familie, som kræver tid, selv om børnene er blevet større. Derudover er jeg formand for Aabenraa Musikskole og spiller også selv lidt blokfløjte en gang i mellem.

Derudover laver jeg papirklip. Når jeg er på ferie, laver jeg papirklip af de motiver, jeg ser.

Facts
Lars Dagnæs

Lars Dagnæs har beskæftiget sig med transport siden 1976, da han var studentermedhjælper under sine studier på DTU.

Han blev færdiguddannet i 1980 og fik ansættelse i Trafikministeriet, hvor han blandt andet stod for statistikker og prognoser - herunder en prognose i 1984/85 for en fast forbindelse over Storebælt.

I 1986 blev Lars Dagnæs ansat i DSB, hvor han arbejdede med strategisk planlægning, herunder fremtidens trafik i hovedstadsområdet med bl.a. metro/tunnelbane og senere miljøhandlingsplaner.

I 1993 blev han tilknyttet DSBs stabsfunktion – siden BaneDanmark – og var med til at udarbejde forretnings- og investeringsplaner.

I 1995 flyttede Lars Dagnæs fra hovedstadsområdet til Padborg for at blive forskningschef i Institut for Transportstudier. Her har han blandt andet været direktør i syv år, siden udviklingschef og de seneste halvandet år daglig leder af instituttet.

Privat

Lars Dagnæs er 53 år og gift med Marga, der er lærer. Parret har to børn, Christian og Julia.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109