23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Alarmblink i horisonten

Vi kender alle sammen situationen fra trafikken: Vi ser alarmblinkene længere fremme og tager foden af speederen. Gør vi det ikke, risikerer vi at forværre skaden.

Vi kender alle sammen situationen fra trafikken: Vi ser alarmblinkene længere fremme og tager foden af speederen. Gør vi det ikke, risikerer vi at forværre skaden.





Af Gwyn Nissen

Samme situation oplever transportsektoren, når det gælder den økonomiske udvikling. Vognmænd, speditører og leverandører har alle sænket farten og er klar til at sætte foden på bremsen. Ikke med fuld kraft, men lige nok til at situationen kan overskues og der eventuel kan gives gas igen.

Enkelte steder tales der direkte om krise og katastrofeopbremsninger.

Men stop lige engang, for husk, hvor vi kom fra: Det er kun gået én vej de seneste år og det er fremad. Der har været holdt gang i hjulene og investeringslysten har været høj. Derfor kan det ikke komme bag på nogen, at væksten i dansk økonomi og enkelte andre steder i Europa i en periode er aftagende. Det er ligesom en naturlov, at der ovenpå fede tider følger nogle magre år.

Derfor bliver hverken dansk økonomi eller dansk transport bombet år tilbage. Vi vender snarere tilbage til normaliserede forhold – hvor virksomhederne kan få fat i en medarbejder, når de skal bruge en ny, og hvor vognmanden kan få sin nye lastbil uden at skulle vente i halvandet år.

Kunsten i den kommende tid er derfor ligesom ude i trafikken: På én og samme tid at være klar til at træde på bremsen eller på speederen. Det er ikke nogen nem manøvre, men nødvendig, hvis den enkelte virksomhed ikke skal ende i en masse-karambolage.

Luftfragtsbranchen oplever det på samme måde som landevejstransporten, mens dansk skibsfart fortsætter sit togt på de internationale markeder og sætter farten på fuld skrue. Det er ganske enkelt imponerende, hvad Danmark er i stand til på verdenshavene – så lidt stolt har man lov til at være alt imens foden søger at finde rette pedal.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125