23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dansen om havneaben

TØF og Danske Havnes havnekonference i Kolding blev afsluttet med en politisk paneldebat. Her kneb det gevaldigt med den politiske opbakning til Infrastrukturkommissionens anbefaling om at prioritere fem til seks danske erhvervshavne, når de statslige infrastrukturkroner skal fordeles i de kommende år.

TØF og Danske Havnes havnekonference i Kolding blev afsluttet med en politisk paneldebat. Her kneb det gevaldigt med den politiske opbakning til Infrastrukturkommissionens anbefaling om at prioritere fem til seks danske erhvervshavne, når de statslige infrastrukturkroner skal fordeles i de kommende år.





En håndfuld trafikpolitikere fra Folketinget var enige om at holde af havnene og ønsket om mere gods på skib – og jernbane – lige fra SF’s havneordfører Jesper Petersen til Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen.

Men enigheden om havnes erhvervspolitiske og samfundsøkonomiske nøglerolle rakte ikke langt.

Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen var ene om at fremhæve Infrastrukturrapportens klare anbefaling om at koncentrere de statslige investeringer på havneområdet på de fem-seks vigtigste dansk erhvervshavne. En anbefaling, der dels bunder i erkendelsen af de begrænsede midler, der vil være til rådighed. Men også i, at en konsolidering af det gods, der går gennem havnene vil sikre de udvalgte havne den godsvolumen og dermed omsætning, som er nødvendig, hvis havnene skal kunne udvikle sig i takt med efterspørgslen.

- Det er en nødvendig prioritering, hvis vi skal sikre Danmarks porte til udlandet, selv om det er upopulært. Vi har som beslutningstagere behov for at få Danske Havnes og de øvrige aktørers oplæg til en prioritering. Det handler ikke bare om at udpege de havne, der har størst godsomsætning i dag, men også om at se på det potentiale, der ligger i de enkelte havne, sagde Kristian Pihl Lorentzen, der understregede, at prioriteringen ikke handlede om at lukke de små erhvervshavne.

- Det er statens opgave at investere i de havne, der har væsentlig global og interregional trafik. Der er mange danske havne, der spiller en stor lokal rolle og her må det være en kommunal opgave, at sørge for udviklingen, sagde Kristian Pihl Lorentzen.

Det fik blandt andet Jens Chr. Lund (S) til at fremhæve, at der var behov for langt mere end fem aktive erhvervshavne i Danmark og at det var statens ansvar.

- Hvis vi skal flytte gods fra lastbiler til skibe, så er det også nødvendigt at staten medvirker til at bevare og udvikle de mindre havne, sagde Jens Christian Lund.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.08