23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tyskland giver mauten et ordentligt hak opad

Stigninger på helt op til 100 procent skal være med til at finansiere Tysklands trafik-masterplan.

Stigninger på helt op til 100 procent skal være med til at finansiere Tysklands trafik-masterplan.





Den tyske vejafgift, mauten, stiger til årsskiftet med mellem 50-100 procent. Stigningen vil indebære ekstra-omkostninger for dansk erhvervsliv i størrelsesorden 150-200 millioner kroner.

Tyskerne skal bruge de ekstra maut-milliarder til forbedringer af landets infrastruktur – den såkaldte masterplan.

De tyske planer støder på massiv modstand – såvel i hjemlandet som i udlandet og i Danmark, hvor formanden for International Transport Danmark, Mogens Therkelsen, Padborg, betegner forslaget som ”fuldstændig ude af proportioner - specielt set i lyset af, at den tyske trafikminister har annonceret en rekordindtjening på mauten i 2007 på 3,3 milliarder euro”.

ITD-formanden vurderer, at mauten de seneste tre år har givet Tyskland 8-9 milliarder euro i statskassen.

- En stor indtjening, som ikke har haft nogen synlig effekt på hverken den tyske jernbane- eller vejgodsinfrastruktur, mener Therkelsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125