Stigninger på helt op til 100 procent skal være med til at finansiere Tysklands trafik-masterplan.
Den tyske vejafgift, mauten, stiger til årsskiftet med mellem 50-100 procent. Stigningen vil indebære ekstra-omkostninger for dansk erhvervsliv i størrelsesorden 150-200 millioner kroner.
Tyskerne skal bruge de ekstra maut-milliarder til forbedringer af landets infrastruktur – den såkaldte masterplan.
De tyske planer støder på massiv modstand – såvel i hjemlandet som i udlandet og i Danmark, hvor formanden for International Transport Danmark, Mogens Therkelsen, Padborg, betegner forslaget som ”fuldstændig ude af proportioner - specielt set i lyset af, at den tyske trafikminister har annonceret en rekordindtjening på mauten i 2007 på 3,3 milliarder euro”.
ITD-formanden vurderer, at mauten de seneste tre år har givet Tyskland 8-9 milliarder euro i statskassen.
- En stor indtjening, som ikke har haft nogen synlig effekt på hverken den tyske jernbane- eller vejgodsinfrastruktur, mener Therkelsen.