23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

MAN-lastvogne på prøve

Fremstød: Mere end 40 forskellige lastvogne stod til rådighed ved prøvekørsel.

Fremstød: Mere end 40 forskellige lastvogne stod til rådighed ved prøvekørsel.





Af Finn Bjerremand

Den tyske lastvognsproducent MAN havde både inviteret kunder og pressen til Augsburg i Bayern for at præsentere mere end 40 forskellige nye lastvogne fra MAN’s to nye serier TGX og TGS samt serierne TGM og TGL.

Selve hovedarrangementet fandt sted på et anlæg tilhørende ADAC. Her havde MAN sammen med eksterne leverandører af forskelligt udstyr – lige fra små komponenter til komplette opbygninger - en større udstilling. På et særligt afsnit kunne gæsterne prøvekøre flere demovogne og demovogntog til landevejsbrug.

I en nærliggende grusgrav kørte der et sideløbende arrangement med både to-, tre-, og fireakslede lastvogne samt et femakslet vogntog. Lastvognene var udstyret på helt op til fire aksler, mens det femakslede vogntog, bestod af en toakslet MAN TGS-trækker med det meget roste hydrodrive på forakslen, med en tilhørende treakslet tippeladstrailer.

Mange kunder - også fra Danmark - havde fokus på, hvordan løsningen med hydrodrive arbejder i terræn, og det fik de en fornemmelse af ved prøvekørsler på den anlagte off-road-strækning og ved kørsel i det bakkede terræn.

I en naboby kørte der desuden fire sværgodstrækkere fra TGX-serien med fuldt lastede blokvogne. Ud af de fire var der flere fireakslede blokvognstrækkere med den nye V8 motor på 680 hk og WSK-momentomformer.

Det tungeste blokvognstog var belastet så vogntogsvægten lå på 105 ton, og alle de deltagende køretøjer kunne prøves af interesserede på en lille runde.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.088