Endelig: Forlig sikrer modulvogntog til 19 havne og 14 transportcentre/erhvervsområder i hele landet.
Af Lars Lassen
Det danske modulvogntogsforsøg blev fordoblet i sidste uge, da et flertal i Folketinget, besluttede at åbne 9 havne og 8 transportcentre og erhvervsområder for de effektive og miljøvenlige modulvogntog.
Ud over regeringspartierne Venstre og Det konservative Folkeparti, så står Det radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Ny Alliance bag beslutningen om at udvide modulvogntogsforsøget.
Aftalen betyder også, at transportbranchens ønske om at få tilføjet den svenske modulvogntogskombination med linktrailere, bliver opfyldt.
Forsøget starter som planlagt til november og de nye knudepunkter på modulvogntogenes Danmarkskort bliver tilføjet i takt med at den lokale infrastruktur bliver tilpasset de 25,25 meter lange og 60 tons tunge vogntog. En proces, der forventes afsluttet i slutningen af 2009.
Der er afsat ekstra 60 millioner kroner til forsøget på finansloven for 2008, så staten i alt bidrager med 145 millioner kroner til tilpasning af infrastrukturen.
Roser fra branchenUdmøntningen af finanslovsaftalen hilses velkommen i transportbranchen.
- Vi noterer med tilfredshed, at forligspartierne peger på havne og landtransportcentre som centrale for fremtidens godshåndtering. Der er næsten taget hul på regeringens Infrastrukturplan 2025, som skal sikre investeringer til fremtidens transport af personer og varer. Vi får bedre og mere sikre adgangsveje til de store godsknudepunkter, som erhvervshavnene er. Det øger effektiviteten og er med til at mindske miljøbelastningen fra transport, lød reaktionen fra formanden for Danske Havne borgmester Uffe Steiner Jensen, Fredericia.
Begejstringen er også mærkbar i vognmandsorganisationen DTL.
- Fra DTL skal der lyde en stor ros og tilfredshed med udvidelserne af forsøget. Det er godt, at forsøget nu også kommer til at vise fordelene ved modulvogntog uden for motorvejsnettet, så vi om tre år, når forsøget afrapporteres, står med et resultat, der kan danne baggrund for en politisk beslutning om at gøre modulvogntogene permanente til gavn for hele Danmark, siger adm. direktør i Dansk Transport og Logistik, Erik Østergaard. Der er ingen tvivl om, at modulvogntog kan effektivisere godstransporterne og forbedre vilkårene for erhvervslivet i områder, der geografisk er placeret et stykke fra de nuværende trafikale hovedkorridorer.
FactsHavne: De ti havne, der var med på modullandkortet fra starten var Hirtshals, Frederikshavn, Aalborg Ø, Esbjerg, Fredericia, Århus, Kalundborg, København, Helsingør og Rødby. Med udmøntningen af finanslovsforliget, så kommer havnene i Aabenraa, Gedser, Grenå, Hanstholm, Hundested, Kolding, Køge, Odense og Vordingborg (Masnedø) med i forsøget.
Centre: Der var kun seks egentlige transportcentre med i forsøget fra starten: Køge, Slagelse, Vejle og Padborg, samt kombiterminalerne i Høje Taastrup og Taulov.
Nu er Tietgenbyen Erhvervsområde, Herning-Ikast Transportcenter (HI Park), Horsens (Logistikcenter Vest), Ringsted (Kærup Erhvervspark), Årslev Erhvervsområde ved Århus, Brøndby (Priorparken, Industriparken og Park Allé), Uldum Erhvervsområde vest for Horsens og Hammelev Erhvervsområde ved Haderslev alle tilføjet til forsøget.