Fra 10 til 19: Udvidelsen af modulvogntogsforsøget er et stort skridt i den rigtige retning for danske erhvervshavne. Men behovet for bedre forbindelser til baglandet stopper ikke her.
Af Lars Lassen
Sekretariatsleder Tom Elmer Christensen fra brancheorganisationen Danske Havne lægger ikke skjul på, at man har svært ved at få armene ned, efter Transport- og Energiministeriet har meddelt, at antallet af havne i modulvogntogsforsøget udvides fra 10 til 19.
- Det er flot, at man politisk har erkendt havnenes afgørende betydning som godsknudepunkter, der naturligt hører med på modulvogntogenes Danmarkskort. Man kunne have valgt et snævert modulvogntogsforsøg, der var koncentreret omkring motorvejene, som man oprindeligt havde lagt op til. Nu får vi et langt mere fleksibelt forsøg og faktisk bliver det danske forsøg med modulvogntog det mest omfattende til dato, siger Tom Elmer Christensen.
Men behovet for bedre forbindelser til den overordnede infrastruktur i land er langt fra opfyldt med modulvogntogene.
- Inkluderingen af 19 erhvervshavne er et rigtigt godt første skridt på vejen, til at sikre havnene de nødvendige forbindelsesveje til baglandet. Politikerne har her tydeligvis anerkendt Infrastrukturkommissionens anbefalinger omkring portene til Danmark, men det stopper ikke her. Havnene har oplevet en kolossal vækst i de senere år. Den udvikling er der intet, der tyder på hører op – uanset afmatning i økonomien eller ej, fastslår Tom Elmer Christensen.
PladsproblemerMed udsigten til fortsat vækst er det også tydeligt, at erhvervshavnene både nu og i fremtiden har behov for at kunne vokse fysisk.
- Plads bliver den helt store udfordring for havne mange år frem i tiden. Når det gælder plads på selve havnen, så er havnene selv i stand til at løse opgaven, fordi man kan vokse ud i vandet. Finansieringen kan man også selv skaffe, typisk ved at sælge gamle forældede bynære havnearealer til andre formål, fortæller Tom Elmer Christensen.
FactsModerniseringProcessen med udvidelse og modernisering af de danske havne tog for alvor fart efter kommunerne overtog de statsejede havne for snart 10 år siden.
Der er allerede investeret enorme summer og processen fortsætter. Danske Havne oplyser, at havnene inden for en kort årrække har planlagt konkrete investeringer for otte milliarder kroner.
Ser man frem til 2012-2015, så ligger der yderligere projekter og venter for et tocifret milliardbeløb.
COWI har foretaget beregninger for Danske Havne, der viser at den nødvendige udbygning af havnes vej- og jernbaneforbindelser på landsiden, vil koste staten omkring 1,5 milliarder kroner. Dertil kommer så kommunale investeringer.
Forbindelser skaber flaskehalseAdvarsel: Praktisk taget samtlige danske erhvervshavne har allerede i dag flaskehalse på forbindelseslinjerne til baglandet.
- Havne handler ikke bare om skibe på vandet. Uden tilstrækkelige forbindelser til vejnettet og jernbanen, så stopper væksten af sig selv, siger Tom Elmer Christensen fra Danske Havne.
Han mener, at staten i samarbejde med kommunerne er nødt til at sikre, at den nødvendige infrastruktur er til stede.
- Kommunerne har for længst erkendt havnenes lokale betydning, så her er man praktisk taget alle steder klar til at deltage positivt. Men kommunerne kan ikke gøre det alene. Derfor anser vi i Danske Havne det som glædeligt, at regeringen og et flertal i Folketinget med beslutningen om udvidelsen af modulvogntogsforsøget har vist, at man forstår havnens betydning. Det er lovende set i forhold til udfærdigelsen af Regerings infrastrukturplan 2015, som starter til efteråret. Her satser vi stærkt på, at der afsættes penge til havnene, siger Tom Elmer Christensen.
Han fremhæver, at udvidelsen af modulvogntogsforsøget ikke kun gavner havnene og dermed hele den nationale godstrafik, når det gælder modulvogntog. Tilpasningen af forbindelsesvejene til motorvejsnettet gør det også lettere at køre med eksempelvis vindmøllevinger eller rør til naturgasledninger til og fra havnene.
- En udbygning af vejene gavner jo også den lokale trafik, så det er naturligvis et spørgsmål om fordelingen mellem Stat og kommuner. Men hvis regeringen via infrastrukturplanen afsætter midler, så vil det også være lettere af få kommunerne til at gå i gang med deres andel, siger Tom Elmer Christensen.
Genoplivning af jernbanenDanske Havne ønsker en genoplivning af jernbanebetjeningen af de danske havne. Noget der i dag er begrænset til Århus Havn, når det gælder fast rutekørsel.
- Der er et klart behov for at kunne køre gods til og fra havnene. Det ser heldigvis ud til at Railion, der jo har indskrænket betjeningen kraftigt som led i processen med at gøre godsbaneselskabet rentabelt, er begyndt at vise interesse for at åbne nye ruter til flere havne, siger Tom Elmer Christensen.
Det er ikke kun havnene, der ønsker godstog til kajkanten. Flere transportkøbere og dermed også speditører viser interesse for baneløsninger – blandt andet ud fra miljøhensyn.
I Danske Havne ser man først og fremmest muligheder for nye baneløsninger på havnene i Københavns Frihavn, Køge, Fredericia, Esbjerg og Aalborg.
- Det er nok her, det er mest sandsynligt, at få Railion med på vognen. Det udelukker bestemt ikke, at private jernbaneoperatører kan vælge at køre til andre havne, siger Tom Elmer Christensen.