Han tager slæbet: Svend Aage Hansen har på 50 år skabt en omfattende transportvirksomhed.
Af Finn Bjerremand
For 52 år siden begyndte Svend Aage Hansen som chauffør på en brunkulslastvogn. I dag er han Nordeuropas største vindmølletransportør.
To år efter, at Svend Aage Hansen var begyndt som brunkulschauffør, købte han vognen, en ældre Mercedes lastvogn, af sin daværende arbejdsgiver. Det var starten på det, der i dag er den meget omfattende transportkoncern, Give Sværgods.
Den 17. maj fejres 50 års jubilæet med den 75-årige Svend Aage Hansen i spidsen. Men det med alderen har ikke fået ham til at tænke på pensionen.
- Når jeg når 77 - så er det nok tiden. Men jeg holder dog ikke helt op, siger Svend Aage Hansen.
Han drev i de første mange år vognmandsforretning med et par lastvogne, som mest transporterede grusprodukter og jordbrugskalk. I 1980erne begyndte den foretagsomme vognmand også at køre betonelementer for en lokal elementfabrik, og det udviklede sig til, at der blev anskaffet lastvogne med store kraner, som kunne rejse elementerne ude på byggepladserne.
I dag kører der stadig en halv snes kranvogne og et større antal elementtrailere.
MøbelhandlerenSideløbende byggede Svend Aage Hansen i slutningen af 70’erne et møbelhus i Give, som han driver den dag i dag.
- Når der var for lidt at lave med lastvognene, blev chaufførerne sat til at hjælpe med byggeriet, fortæller Svend Aage Hansen med et glimt i øjet.
Allerede i slutningen af 60’erne var vognmandsfirmaet også begyndt at transportere ammoniak i tanke. Dette transportområde udviklede sig og på et tidspunkt stod vognmandsfirmaet i Give for transporten af al ammoniakken fra Lyngsodde ved Fredericia til et stort depot i Struer – i sæsonen med op til 14 tankvogne.
Frem og tilbageGive-firmaet mistede opgaven i et år til DSB.
- Men det varede kun det år, så fandt de ud af at det ikke var det billigste at anvende jernbanen, konstaterer Svend Aage Hansen.
Efter at ammoniakken ikke længere bliver produceret i Fredericia, har Give Sværgods fået opgaven med at hente al ammoniakken i Tyskland. Nu transporteres den hjem til Give, hvor virksomheden har etableret et lager til opbevaring af ammoniak.
Aftagerne henter derefter selv ammoniakken i Give. For at klare denne transportopgave råder Give Sværgods over 17 ammoniaktankvogne, som sættes ind efter behov.
På det seneste er Give Sværgods også begyndt at transportere andre flydende produkter, der er beslægtede med ammoniak.
Vindmølle-boomI 1998 blev der indgået en aftale med vindmølleproducenten Vestas om transport af vindmøller.
- Det blev ikke til så meget det første år, men så kom der mere gang i den, og vi satsede stort på denne transportniche, siger Svend Aage Hansen.
Siden har Give Sværgods købt andre vognmandsforretninger op, ligesom virksomheden har investeret i meget nyt materiel gennem de seneste ti år.
Desuden er der åbnet en afdeling i Italien, og der er købt en forretning op i Scotland. Sideløbende med vognmandsforretningen er der også blevet opbygget en stor mobilkranafdeling, hvor der sidste år blev etableret en afdeling i Fredericia, som drives af den ældste søn Finn Hansen.
Sidst i firserne kom sønnen Finn Hansen ind i firmaet. Senere kom Svend Aage Hansens anden søn, Carsten Hansen, også med i firmaet. De har begge været beskæftiget med administrative opgaver.
Hans største glæde ved at være vognmand gennem 50 år er dig stadig den spæde start:
- Det var nok, da jeg købte min første lastvogn, og kørte med den. Det var jeg mest stolt over, siger Svend Aage Hansen.
Gennem tiden har der også været tid til at have fritidsinteresser. Svend Aage Hansen har haft to flyvemaskiner gennem tiden.
- Det savner jeg nu, siger han.
FactsGive Sværgods er uden sidestykke Nordeuropas største vindmølletransportør, når det gælder transport ad vej. Firmaet har mere end 650 nummerplader på selvstændige køretøjer og blokvognsmoduler og er i hele Nordeuropa uden for Beneluxområdet også den største indehaver af pendelaksler mm. i Nooteboom-Scheuerles blokvognssystem.