Vanflash: Gennemført design kombineret med høj brugbarhed sikrer Fiat Fiorino en stor plads på varebilernes landkort
Af Lars Lassen
Små pakker er ofte de bedste. Det gælder også for Fiat Fiorino, der sammen med sine franske søstre fra Peugeot og Citroën, byder på rigtigt meget varebil i en ganske lille indpakning.
En varerumsvolumen på 2,5 kubikmeter og en lasteevne på 610 kilo placerer Fiorino i en erhvervsmæssig vægtklasse, der klart udkonkurrerer betydeligt større, ombyggede personbiler.
De ydre dimensioner er 3,86 meter i længden og en bredde og højde på 1,72 meter. Trods den kompakte størrelse og det forholdsvis rummelige varerum, så er der rigtig god plads i førerkabinen. Der er også rigeligt med plads til ind og udstigning. Sammen med glimrende adgangsforhold til varerummet, gør det Fiorino til et oplagt valg til budkørsel med mange stop i løbet af en arbejdsdag.
VarerumVarerummet har en længde på 1,52 meter, en bredde på 1,47meter (1,05 meter mellem hjulkasserne) og en højde på 1,18 meter. Nyttelasten er som nævnt 610 kilo inklusiv fører og en eventuel passager. Det vil i praksis sige at den reelle nyttelast ligger omkring 535 kilo.
Varerummet kan i en særlig udgave udvides, ved at passagersædet foldes sammen og højre halvdel af den særlige varerumsadskillelse (trådgitter), der er hængslet i midten, svinges frem, så der bliver en halv meter ekstra plads at gøre godt med. Varerumsvolumen øges her 0,3 kubikmeter. Denne løsning har dog den ulempe, at støjen fra varerummet ikke dæmpes af en fast varerumsadskillelse.
Let adgangEn læssehøjde på 53 centimeter ved de asymmetriske bagdøre giver sammen med skydedøren i siden let adgang til varerummet, hvor det kun i sjældne tilfælde er nødvendigt at skulle ind og kravle for at nå godset. Med seks solide øjer i gulvet er der også rimelige muligheder for at surre godset forsvarligt.
Varerummet kan aflåses separat.
Fiorino leveres med Fiats velkendte 1.3 liters Multijet commonrail dieselmotor, der yder 75 hk og et maksimalt drejningsmoment på 190 Newtonmeter. Det rækker rigeligt til den lille slider.
Køreegenskaberne er gode og forudsigelige og Fiorino byder på en ganske hæderlig føreroplevelse. Det rækker til en tophastighed 157 kilometer i timen.
Med en venderadius lige under ti meter, og de små ydre dimensioner er Fiorino på hjemmebane i selv middelalderlige bymiljøer.
Godt budFiat har med Fiorino skabet et rigtigt godt bud på en let bud bil. Men det danske afgiftssystem gør sit, til at spænde ben for den lille miljøvenlige letvægter, der ved blandet kørsel klarer 22,2 kilometer på en liter diesel.
For trods det fabriksbyggede varebilsdesign med faste varerumssider, så er Fiorino ikke tung nok til at være kvalificeret til en normal kassevognsafgift på 30 procent. Fiorino er lige som firehjulstrækkere og MPV’ere pålagt en afgift på 50 procent.
Men der er heldigvis et lille smuthul – eller rettere plaster på såret – da det lave brændstofforbrug sikrer Fiorino en miljørabat på næsten 17.000 kroner. Dermed kan en Fiat Fiorino 1.3 JTD Basic sælges til 119.508 kroner inklusiv moms. Elegant-versionen koster knap 12.000 kroner ekstra.
Fiat Fiorino 1.3 JTD Elegant
Motor: 4-cyl. 1.3 liters commonrail diesel
Ydelse: 75 hk
Moment: 190 Nm
Topfart: 157 km/t
Forbrug: 22,2 km/l. diesel
Pris: 131.046 kroner inkl. afgift og moms, ekskl . levering.
Der er god plads i førerkabinen på Fiat Fiorino. Der er både albuerum og benplads.
Rattet kan justeres i både højde og afstand, så de fleste brugere bør kunne finde en god og komfortabel kørestilling. Det gælder dog kun for Elegant-versionen, da højderegulerbart rat er ekstraudstyr i Basic-versionen.
Sæderne er acceptable, men en bruger, der skal køre mange lange ture vil givetvis ønske en opgradering af møblementet.
GennemtænktIndretningen er ergonomisk velgennemtænkt, instrumenteringen overskueligt og betjeningsvenligheden er i top.
Udstyrsgraden er i vanlig varebilsstil: skrabet i Basic-udgaven, mens den bliver ganske hæderlig i Elegant-versionen.
Airbag i førersiden er standard, mens passagerairbag og sideairbags er ekstraudstyr. Der er naturligvis ABS-bremser – med skivebremser på forhjulene og tromlebremser på bagakslen. ESP er desværre ikke på programmet.
Bekvemmeligheder som el-justerbare og opvarmede sidespejle og aircondition er kun standardudstyr i Elegant-versionen af Fiorino.
Når det gælder sædevarme, radio med CD eller dokumentholder, så skal køberen over på listen med ekstraudstyr.