Alternativ energi: Scania lancerede som den første producent nye lastvogne med ethanolmotorer.
Af Finn Bjerremand
Ethanol er et af fremtidens nye brændstoffer, når det gælder bæredygtig transport i nærområdet mener den svenske lastvognsproducent Scania, der peger på, at ethanol er det mest økonomiske biobrændstof, der er tilgængeligt lige nu.
Koncernen har mere end 20 års erfaring i bygning af busser, der anvender produktet som drivmiddel. Siden 1989 har den svenske bus- og lastvognsproducent bygget ikke færre end 600 busser, der alle anvender ethanol som brændstof.
Langt de fleste af disse busser kører i svenske byer, hvor politikerne for år tilbage vedtog, at der skulle anvendes et alternativt brændstof i stedet for diesel.
CO2-udslippet er en af de store udfordringer og lastvognsproducenterne er om nogen nødt til at tage stilling til, hvad der skal gøres.
Ved at anvende ethanol reduceres CO2-udslippet med helt op mod 90 procent sammenlignet med almindelig dieseldrift. Samtidig formindskes udslippet af de øvrige skadelige stoffer også væsentligt, påpeger Scania.
Ny ethanol-motorScania udviklet en ny fem cylindret ni-liters motor, der kan køre på ethanol. Den har en effekt på henholdsvis 270 hk/1200 Nm og er egnet til distributionsvogne i nærtrafik og f.eks. renovationsvogne.
Den nye motor er baseret på Scanias modulare motorsystem med mange fælles komponenter, og er udstyret med bl.a. intercooler, EGR (udstødningstilbageførsel), enhedsinjektorer og to balanceaksler. Ethanolmotoren overholder miljønormen EEV, der er noget strengere end Euro 5 normen.
PositivEn kort prøvetur i en Scania P270 med ethanolmotor på Scanias testområde i Södertälje var en positiv oplevelse.
Det er en arbejdsom motor, som fint lever op til de sædvanlige høje motorstandarder fra Scania. Trækkraften er i orden og den eneste umiddelbare forskel, er en friturelignende lugt.
De nye Scania lastvogne med ethanolmotorer er på vej ud på de sidste test hos kunder, og fra næste år vil kunderne kunne købe nye Scania lastvogne med ethanolmotorer.