23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Miljøzoneballet er kun lige begyndt

Partikelfilter: Større regninger til transportbranchen lurer i horisonten, når miljøzonen i København formentlig bliver udvidet

Partikelfilter: Større regninger til transportbranchen lurer i horisonten, når miljøzonen i København formentlig bliver udvidet





Af Lars Lassen

Misfornøjelsen ulmede under overfladen da op mod 400 vognmænd og andre interesserede deltog i et informationsmøde på Scania-center i Ishøj om den kommende miljøzone i Københavns og Frederiksberg Kommuner. Men Miljøzonen bliver en realitet fra 1. september i år og derfor slap miljø- og teknikborgmester Klaus Bondam også bekvemt for politisk debat.

Han kunne i sin indledning til mødet nøjes med at opstille de politiske ambitioner om en kraftig forbedring af luftkvaliteten i hovedstaden til gavn for folkesundheden. Men Klaus Bondam gjorde det klart, at miljøzonen kun er første skridt på vejen til at gøre København til Verdens Miljømetropol.

Politikerne i både København og Frederiksberg samt omegnskommunerne har derfor flere tiltag i støbeskeen.

- København bliver ved udgangen af 2009 scene for klimatopmødet. Derfor vil vi gerne være et godt eksempel og gå forrest på miljøtopmødet, sagde Klaus Bondam.

Københavns Kommune ønsker allerede inden miljøzonen er en realitet at udvide arealet.

Ring 3

En udvidelse til kommunegrænsen er allerede sendt i høring og vil kunne være en realitet 1. november 2009.

På længere sigt vil omegnskommunerne formentlig tilslutte sig ordningen, så miljøzonen kommer til at dække hele området inden for Ring 3 fra 2011.

Lastbilerne bliver formentlig ikke alene om at bære miljøzonebyrden. Københavns Kommune er allerede i gang med at lægge pres på regeringen, for at få varebiler omfattet af miljøzonekravene.

Sundhed

Klaus Bondam mente, at det var naturligt, at vognmændene var bekymrede for de økonomiske byrder ved miljøzonen, men betegnede udgifterne til et partikelfilter som overkommelig.

- Det handler om vores sundhed, sagde miljø- og teknikborgmesteren og påpegede at halvdelen af luftforureningen i Københavns gader stammer fra den tunge trafik, selv om den udgør mindre end 10 procent af trafikken.

Regler i miljøzonen

Partikelfilter: Miljøzonen i København og Frederiksberg kommuner træder i kraft 1. september 2008

Miljøzonen dækker det indre København med brokvartererne inden for Ring 2 og den nordlige del af Amager, samt hele Frederiksberg Kommune.

For at køre i zonen skal lastvogne over 3,5 tons enten være udstyret med en motor, der opfylder Euro3-standarden eller bedre. Euro3-motorer skal dog have eftermonteret partikelfilter fra 1. juli 2010, mens lastvogne med Euro2 eller ringere emissionsstandard skal eftermonteres med partikelfilter fra starten.

Alle tunge køretøjer skal opfylde kravene uanset nationalitet, men kun dansk indregistrerede lastvogne skal udstyres med miljøzonemærker.

Hvor ren

Miljøzonemærket – der skal lette kontrollen for myndighederne – findes i tre versioner. En grøn til lastvogne der enten er udstyret med en Euro4-5 motor eller har eftermonteret godkendt partikelfilter.

En grøn- og hvidstribet mærkat til Euro3 lastvogne uden partikelfilter indtil juli 2010. Endelig findes der et rødt miljøzonemærke til køretøjer, der har dispensation til at køre i miljøzonen uden partikelfilter.

Miljøzonemærkaten påsættes forruden ved det årlige bilsyn.

FactsKontrol

En bred vifte af myndigheder er involveret i kontrollen. P-vagter og politi står for kontrollen ude i bybilledet. Dertil kommer den årligt kontrol i forbindelse med syn. Endelig vil kommunerne i forbindelse med miljøtilsyn på virksomheder kunne kontrollere alle lastvogne og busser, der befinder sig på den pågældende virksomheds adresse.

Aalborg Kommunen indfører en miljøzone i Aalborgs midte fra 1. februar 2009.

Nærmere oplysninger om miljøzonen kan findes på www.miljøzone.dk

London-modellen

Christian L. Fogh fra Miljøstyrelsen fortalte på mødet om baggrunden for Københavns miljøzone. Behovet for miljøzoner blev konstateret allerede i midten af 90’erne i London.

- Man troede dengang, at mange års indsats for at reducere udledningen af skadelige stoffer i bilernes udstødning havde løst luftforureningsproblemet. Men et studie af dødeligheden i forbindelse med en periode med stillestående højtryk, hvor der ikke var nogen vind til at bringe luftforureningen væk fra byen, så konstaterede man en flerdobling af dødeligheden. Og det var ikke kun mens luftforureningen var høj. Det tog flere uger, før dødeligheden var nede på en normalt niveau, sagde Christian L. Fogh.

Svar på spørgsmål

Her er et koncentrat af svarene fra det efterfølgende debatpanel (som refereret af DTL).

- Der er indtil nu ikke kommet mere end ca. 15 ansøgninger om dispensationer, men man venter flere. Da der er 3-4 måneders sagsbehandlingstid, så er det om at komme i gang, hvis man ønsker fritagelse for særlige køretøjer eller på grund af andre særlige forhold.

- Der gives kun dispensation til så økonomisk trængte virksomheder, at miljøkravene kan karakteriseres som ekspropriation

- Miljøstyrelsen vil se på en ændring af tilskudsordningen, så alle køretøjer, der er omfattet af miljøzonereglerne, kan søge om at få del i de i alt 60 millioner kroner.

- Mobilkraner, der er indregistreret som blokvogne, er – som andre diesel-arbejdsmaskiner – ikke omfattet af miljøzonen.

- Der udstedes ikke endags-mærker.

- Kun en beskadiget forrude giver adgang til erstatningsmærke.

- Også udenlandske biler får tjekket deres papirer.

- Der er ingen tekniske planer om at lade krav om montering af partikelfilter omfatte Euro 4 og 5 biler.

- Bødeniveauet for overtrædelser er endnu ikke fastlagt, men de vil formentlig komme til at stå i forhold til udgiften til et partikelfilter.

- Transitruten fra Nordhavnen til motorvejen nord for København er udelukkende for tunge køretøjer til og fra de internationale færgelejer. Og altså ikke for trafik i Frihavnen eller containerhavnen.

- Miljøzonen gælder for alle dieselkøretøjer uanset drivmiddel. Hverken rapsolie eller andre biobrændstoffer går fri.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078