Afmatning: Barometeret i dansk økonomi er slået over på nul. Det får også betydning for dele af transportbranchen.
Af Gwyn Nissen
De kom brusende ind fra alle sider i denne uge. Meldingerne om, at dansk økonomi er inde i en afmatning: Nordea spår en vækst på 0,6 procent i 2009 og den internationale valutafond IMF sender væksten ned på sølle 0,5 procent.
Barometeret er bogstaveligt talt slået om – også for transporterhvervene. Det tyske Timocoms markedsbarometer i Deutsche Verkehrs Zeitung viser for første gang, at der er overkapacitet i landevejstransporten.
Den kommende direktør for DI Transport, Michael Svane, peger på, at en række transportvirksomheder allerede mærker afmatningen.
- Det er de virksomheder, der er knyttet til for eksempel byggeriet. De har allerede fået mindre at køre med, siger Michael Svane.
Han advarer dog mod såvel dommedagsprofetier og mod at generalisere, da mange danske transportvirksomheder har internationale aktiviteter.
- De agerer måske på forskellige markeder og dermed oplever de måske stagnation eet sted, men stor vækst et andet sted, siger Svane og peger blandt andet på luftfart og skibsfart som nogle af de områder, der er knap så påvirket af udviklingen i Danmark.
På det indenlandske transportmarked forventer Michael Svane at afmatningen får den betydning, at der bliver kamp om kunderne:
- Hvor det i lang tid har været sælgers marked, er det nu købers marked, og det kan betyde en tilbagevenden til gamle dage, hvor transporterhvervet oplevede voldsomme priskampe.
Michael Svane forventer trods stagnationen i økonomien, at der vil være vækst inden for transport:
- Den internationale samhandel vokser og dermed også transportarbejdet.
FactsDen internationale valutafond IMF vurderer, at væksten i hele det vestlige Europa falder:
I Danmark fra 1,2 i år til 0,5 procent i 2009, i Tyskland fra 1,4 til 1,4, i Sverige fra 2,0 til 1,7, i Norge fra 3,1 til 2,3 og i Holland fra 2,1 til 1,6.
I Storbritannien og Italien er væksten uændret 1,6 og 0,3.
Der har været for megen fart påAfmatningen i den danske økonomi behøver ikke nødvendigvis at få negativ indflydelse på danske transporterhverv. Der har nemlig været alt for megen fart på, og et pusterum er derfor ikke nødvendigvis til skade for transportsektoren, vurderer cheføkonom i Dansk Transport & Logistik, Ove Holm.
- Transportsektoren i Danmark er som regel et spejlbillede af dansk og europæisk økonomi, så der bliver nok lidt mere stille, siger Ove Holm.
Han tror, at den ekstreme travlhed, der har præget branchen med mangel på såvel chauffører som lastbiler vil aftage – hvilket ikke er negativt.
- Det har givet en masse problemer og større omkostninger end der måske burde have været, siger Ove Holm, der ikke tror, at det er lykkedes branchen at få væltet alle omkostninger over på kunderne.
Det har tyske branche-undersøgelser i den forløbne uge vist, at de tyske transportører ikke har kunnet. Netop DTL er i disse uger ved at lægge sidste hånd på den årlige konjunkturundersøgelse blandt medlemmerne.
- Vi er spændte på deres meldinger, da de har følingen med, hvad der sker, og fanger signalerne først, siger Ove Holm.
Han peger på, at et af problemerne er, at mange danske vognmænd har investeret i nyt materiel i de seneste år.
- Spørgsmålet er, om vognmændene kan slippe af med noget af den kapacitet i tide – og om det bliver frivilligt eller ufrivilligt, siger Ove Holm.