23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTL kræver lup på kørselsforbud

Det stigende antal af nationale og regionale køreforbud for tung trafik i weekender, på helligdage eller om natten vækker bekymring.

Det stigende antal af nationale og regionale køreforbud for tung trafik i weekender, på helligdage eller om natten vækker bekymring.





DTL vil sammen med de øvrige organisationer i EUs transporterhverv bede EU-Kommissionen om at undersøge på effekten af de forskellige forbud for kørsler i weekender, på helligdage eller om natten, som findes i nogle af EUs medlemslande.

- Kommissionen vil blive bedt om at gennemføre en analyse af, hvad restriktionerne koster, og om de reelt tjener deres formål, eller om de snarere skaber andre problemer i form af trængsel på andre tidspunkter, siger DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.

Kommissionen har tidligere opgivet et forslag om harmonisering af weekend- og helligdagsforbud, da der ikke kunne findes opbakning i medlemslandene.

Gammelt løfte

Kommissionen lovede dengang en analyse af konsekvenserne af disse restriktioner. Det er det løfte, som de europæiske vognmandsorganisationer nu minder Kommissionen.

-DTL var blandt de første til at kritisere Kommissionen, da den trak sit forslag tilbage i 2005. Det må være Kommissionens opgave at sikre, at det Indre Marked fungerer, og at lastbiler kan cirkulere frit uden diskriminerende restriktioner. Med det stigende behov for at udnytte infrastrukturen optimalt og sikre, at chauffører ikke tvinges til at vente på rastepladser på grund af disse restriktioner i stedet for at kunne afslutte deres arbejde, er det vigtigere end nogensinde, at Kommissionen undersøger den reelle effekt af disse restriktioner i bund, siger Søren Hyldstrup Larsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094