23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tachografen forældet

Anne E. Jensen (V) betegner EU-kommissionens erkendelse af behovet for en helt ny digital fartskriver som en ren tilståelsessag.

Anne E. Jensen (V) betegner EU-kommissionens erkendelse af behovet for en helt ny digital fartskriver som en ren tilståelsessag.





EU-Kommissionen har reelt erkendt, at den digitale fartskriver, der blev indført ved lov i 2006, faktisk var forældet inden de første eksemplarer rullede ud på det europæiske vejnet. Derfor vil EU-Kommissionen – der nøjes med at betegne tachografen som utidssvarende - udvikle en teknologi, der passer sammen med GPS, som de fleste lastbiler er udstyret med.

- Det er en ren tilståelsessag, udtaler Anne E. Jensen, MEP, Venstre, medlem af Europa-Parlamentets Transportudvalg.

- Der har været massive problemer for vognmænd og chauffører med den ny fartskriver, og det er godt, at EU-Kommissionen omsider erkender, at der er tale om en forældet teknologi.

Bedre sikkerhed

Den digitale fartskriver blev indført for at eliminere fifleri med køreskiverne i den mekaniske forgænger og unfair konkurrence. Men transportbranchen har dokumenteret massive problemer med den digitale fartskriver, der blandt andet stjæler sparsom køretid – værst på lastvogne, der har mange stop i løbet af en arbejdsdag. Danske vognmænd står til at miste over 1 milliard kroner om året, når den digitale fartskriver er fuldt indført.

- Der er simpelthen ikke blevet lavet en tilstrækkelig god undersøgelse af effekten af den nye teknologi på forhånd, og derfor har de mange problemer været en ubehagelig overraskelse for vognmænd og chauffører, siger Anne E. Jensen.

Hun har som de danske vognmandsorganisationer stillet en række kritiske spørgsmål til EU-Kommissionen om den digitale tachograf. Spørgsmål som har bidraget væsentligt til at aftvinge EU-Kommissionen indrømmelse at behovet for en grundig nyvurdering af fartskriveren.

Kan problemerne ikke løses med en teknisk tilpasning, vil Kommissionen komme med et nyt lovforslag, der skal rette op på problemerne

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078