23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Pæne ord til vejgodsstrategi

Transportorganisationer hilser regeringens Vejgodsstrategi velkommen, men kræver konkret handling.

Transportorganisationer hilser regeringens Vejgodsstrategi velkommen, men kræver konkret handling.





Transportministeriets knap 100 sider lange "Vejgodsstrategi: Transport, logistik og udvikling" anerkender lastbilens helt centrale betydning for det danske samfund. 90 procent af det gods, der transporteres rundt i Danmark, kører på gummihjul.

- Internationale undersøgelser viser, at Danmark fremstår som et af de bedste lande i Europa, når det drejer sig om distribution af gods og varer. Det er en position vi skal fastholde og udvikle, fordi et velfungerende transport- og logistiksystem har stor betydning for borgernes velfærd og erhvervslivets udviklingsmuligheder, sagde transportminister Carina Christensen ved offentliggørelsen.

Hun peger på nødvendigheden af hele tiden at se på, hvordan transporterne kan effektiviseres:

- Det nu udvidede forsøg med modulvogntog er et glimrende eksempel på, at man både begrænser lastbiltrafikken, og samtidig sikrer, at varer kan komme frem både billigere og med en mindre miljø- og CO2-belastning.

Ord til handling

Regeringens rapport fik en positiv modtagelse i transportbranchen lige fra vognmænd til havne.

- Rapporten dokumenterer, at transport og økonomisk vækst i samfundet hænger uløseligt sammen, siger HTS-direktør Michael Svane.

- Hvis transporterhvervet også i fremtiden skal være i førerfeltet og agere trækdyr for den økonomiske vækst, skal politikerne holde sig fra at indføre nationale særregler, der forringer erhvervets konkurrenceevne i forhold til udlandet, siger han og nævner flere eksempler på det modsatte.

Blandt andet Købehavns Kommunes planer om et forbud mod store lastvogne og ideen om danske særregler for partikelfiltre.

- Disse forslag skader godstransportens udvikling, ødelægger erhvervets konkurrenceevne over for udlandet og flytter i sidste ende arbejdspladser ud af landet. Det er mit stille håb, at transportministeren med den nye rapport i hånden vil kaste sig aktivt ind i kampen for at sikre konkrete forbedringer af rammebetingelserne for godstransporten, siger Michael Svane, som også finder forslagene om bedre rastepladser meget positive.

Rimelige rammer

I Dansk Transport & Logistik ser adm. direktør Erik Østergaard flere forslag i rapporten, som kan være med til at vende flere års negativ udvikling for vognmandserhvervet.

- Bliver ord og indhold i regeringens vejgodsstrategi til konkret handling, kan transporterhvervet vende udviklingen og genvinde den tabte produktivitet. Pointen er, at når transporterhvervet har haft lavere vækst i sin produktivitet end en række andre danske erhverv, så kan det stort set alene henføres til stærkt forringede rammebetingelser i de senere år, siger Erik Østergaard.

Han nævner den digtiale tachograf, der stjæler køretid, skrappe danske sanktioner på køre og hviletid, og stigende trængselsproblemer.

- DTL glæder sig over, at strategien nævner betydningen af at udvikle mindre virksomheder og at skabe nye. Negativ udflagning af danske transportvirksomheder har nemlig været en meget stor udfordring for erhvervet i de senere år, og vi er ikke overbeviste om, at flere udenlandske lastbiler på de danske veje gavner de overordnede mål om bedre miljø og bedre trafiksikkerhed, siger DTL-direktøren

Fakta

Rapporten

Rapporten ”Vejgodsstrategi: Transport, logistik og udvikling” gennemgår detaljeret og grundigt forholdene i vejtransportbranchen fra infrastruktur, rammevilkår, økonomi og de mange og store udfordringer branche står over for.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079