Regeringens Vejgodsstrategi har ikke fundet mange læsere blandt vognmændene. Vi har spurgt vognmænd, hvor skoen trykker.
Vognmand Torsten Christiansen, Taarnby Transport, ser først og fremmest de støt voksende administrative byder, som erhvervet pålægges af myndighederne, som hovedudfordringen for vognmandserhvervet.
- Det kræver stordriftsfordele, hvis man skal overleve på lang sigt. Så enten skal virksomheden være meget stor eller også så skal vognmanden køre for en af de store, som så klarer papirarbejdet, siger Torsten Christiansen.
Han bruger problemet med korrekt udfyldningen af køreskiver som et eksempel. Her har Taarnby Transport en medarbejder, hvis primære opgave er at kontrollere at skiverne er korrekt udfyldt.
- Det er nødvendigt, fordi bøderne selv for banale skrivefejl er så store, at det kan betale sig. Både fordi man fanger fejl i tide og fordi chaufførerne med tiden lærer at gøre det rigtigt, siger Torsten Christiansen.
IT-investeringerTaarnby Transport kører selv med lige ved et halvt hundrede biler og beskæftiger dertil en snes indlejede vognmænd.
I takt med den digitale fartskrivers indtog med anskaffelsen af nye lastvognstog løser problemet med korrekt udfyldelse af køreskiverne sig selv, da aflæsningen af chauffør- og virksomhedskort aflæses digitalt og Taarnby Transport har anskaffet en softwareløsning, der automatisk opdager eventuelle problemer.
- Vi er nødt til at investere i moderne IT-løsninger og så sørge for vi har den administrative muskelkraft, der skal til for at have andre vognmænd kørende for os. Hvis man skal køre en 100 procent lovlig forretning – og det vil vi jo alle - så fylder kontrol og administration så meget i dag, at virksomheder i min størrelse får svært ved at overleve i fremtid, siger Torsten Christensen.
Vognmand Torbjørn Bay lægger ikke skjul på, at læsning af rapporten om regeringens Vejgodsstrategi stadig står på ’to do’-listen. Men erfaringerne med politiske løfter har givet Slagelse-vognmanden en solid portion skepsis:
- Nu har branchen i årevis tryglet om flere og bedre rastepladser. Når man så endelig har fundet penge til at gøre noget ved problemet, så handler det først og fremmest om, at der skal være bedre plads til børnefamilierne ude på rastepladserne – i hvert fald når man præsenterer projektet i radioen.
- Det giver ikke ligefrem tillid til at politikkerne er klar til at påtage sig et seriøst ansvar for vejgodstransporten. Men det ændrer sig måske, når de opdager at de frosne kyllinger ikke vokser op af sig selv i køledisken ude i supermarkedet, siger Torbjørn Bay.
Branchens situation er alvorlig, mener han:
- Hvis ikke der snart sker væsentlige forbedringer af vognmandserhvervets rammevilkår, så vil det snart være slut med danske lastvogne og danske chauffører. Fortsætter man samme politiske kurs, så vil selv udenlandske vognmænd og chauffører ikke gide at køre i Danmark.