23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Verdens reneste renovationsvogn

Volvo overrasker med ny hybridlastvogn, der er verdens første opbygget som renovationsvogn.

Volvo overrasker med ny hybridlastvogn, der er verdens første opbygget som renovationsvogn.





Af Finn Bjerremand

Den svenske lastvognsproducent Volvo overrasker ved at præsentere en ny hybrid-lastvogn - som foreløbig anvendes som renovationsvogn.

Det nye køretøj er en treakslet Volvo FE, der er bygget op med et helt nyt Norba-renovationsanlæg, som også er spækket med ny teknologi.

Det nye køretøj bliver sammen med et tilsvarende køretøj sat i feltprøvedrift hos de to svenske renovationsoperatører Renova og Ragn-Sells, og de involverede producenter vil løbende evaluere på køretøjet under forløbet.

Den nye type Volvo-lastvogn vil blive sat i løbende produktion i 2009. Når interessen for denne type køretøjer er så stor, skyldes det ikke mindst de stigende priser på brændstof samt stigende opmærksomhed på miljøet.

- Denne testfase er sidste skridt i evalueringen af vores hybridløsning forud for produktionsstarten, afslører Staffan Jufors, president og CEO for Volvo Truck Corporation.

- Siden vi præsenterede vores første konceptkøretøj i 2006 har vi oplevet en markant større markedsinteresse for vores teknologi. Vores løsning er enestående, fordi den er tilstrækkeligt kraftfuld til at kunne drive tunge køretøjer, og så er den mere omkostningseffektiv end alle andre alternativer for øjeblikket. Det er sådanne egenskaber, der afgør om en hybrid er kommercielt bæredygtig.

Plug in

Volvos nye teknik er afhængig af to væsentlige faktorer, nemlig udviklingen af nye lithium-ion-akkumulatorer, der er lette og kraftfulde, samt plug-in-løsningen, hvor vognen kan blive koblet til et 380 volt stik om natten for at blive ladet op.

Når vognen starter og kører med hastigheder op til 20 km/t, foregår det hele med elektrisk kraft. Dieselmotoren starter først ved hastigheder over 20 km i timen.

Lige så snart lastvognen standser, standses dieselmotoren med det samme, så der ikke bliver nogen form for tomgangskørsel.

Når lastvognen bremser, samles energien op til strøm og gemmes på akkumulatoren.

320 hk

Motoren er en syv liters Euro 5 version, som har en topydelse på 320 hk. I drivlinen er der efter koblingen indskudt en Volvo I-SAM (Integrated Starter Alternator Motor), som både fungerer som startmotor, elektrisk motor og generator.

Efter I-SAM enheden sidder der en I-shift gearkasse, som har et automatiseret gearskifte. Volvos teknikere oplyste ved introduktionen i Göteborg, at de nye akkumulatorer kun vejer ca. 200 kg.

Støjfri

Renovationsaggregatet er konstrueret så alle funktioner også klares med el, så renovationsvognen er næsten støjfri, når den kører rundt i et villakvarter med hastigheder under 20 km i timen.

Volvo regner med, at hybrid-renovationsvognen kan klare en arbejdsdag på ca. 15 timer, før der bliver mangel på strøm. Hvis der mangler strøm, slår lastvognen over på dieselmotoren og producerer derved ny strøm.

Renovationsvognen har en nyttelast på 8,5 ton, som må siges at være ganske pænt.

Stor reduktion

Hos Volvo og Norba forventer man at opnå en betydelig brændstofbesparelse på omkring 30 % på renovationsvognene.

Volvo fremhæver at hybridløsningen i sammenhæng med det eldrevne renovationsanlæg er mere miljøvenlig end f.eks. renovationsvogne, som kører på gas.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078