Ny strategi for vejgodssektoren
Transportministeriet har netop præsenteret "Vejgodsstrategi: Transport, logistik og udvikling", der er et delbidrag i ministeriets samlede godsstrategi.
Vejgodstransporterne er helt centrale for det danske samfund, fordi de udgør omkring 90 pct. af det gods, der transporteres rundt i Danmark. De bidrager endvidere som bindeled, når gods fragtes med bane, fly eller på sø.
Strategien omfatter et bredt spektrum af initiativer, med det formål at effektivisere og udvikle vejgodstransporterne under hensyntagen til at begrænse transporternes miljø- og CO2-påvirkning.
Danmark oplever en periode med betydelig vækst i de internationale godsstrømme. Væksten i godsstrømmene er et udtryk for, at erhvervslivets udnytter globaliseringens udviklingsmuligheder og samtidig bidrager den internationale handel til borgenes velfærd. Det er i den situation vigtigt at sikre, at Danmark både har et transporterhverv med en fortsat stærk konkurrencekraft og samtidig har en bæredygtig miljø- og CO2-profil.
Vejgodsstrategien lægger sig i forlængelse af den vifte af initiativer, regeringen allerede har igangsat for at understøtte godstransporterhvervets fortsatte effektivitet. Der er tidligere udgivet en luftfartspolitik, en havnepolitik og et udspil for et bedre samspil mellem transportformerne.
DTL: Strategi giver effektiv transport
- Bliver ord og indhold i regeringens vejgodsstrategi til konkret handling, kan transporterhvervet vende udviklingen og genvinde den tabte produktivitet., siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard i en kommentar til Vejgodsstrategien, som transportminister Carina Christensen har offentliggjort i dag
- Pointen er, at når transporterhvervet har haft lavere vækst i sin produktivitet end en række andre danske erhverv, så kan det stort set alene henføres til stærkt forringede rammebetingelser i de senere år. Det drejer sig f.eks. om EUs digitale fartskriver, som stjæler køretid, siger han.
HTS: Konkret handling
Rapporten dokumenterer, at transport og økonomisk vækst i samfundet hænger uløseligt sammen. Derfor kræver det en velfungerende vejgodstransport, hvis man vil sikre fundamentet for fortsat vækst og velfærd i Danmark. ”Danmark har et effektivt transporterhverv, der driver virksomhed under stærk international konkurrence. Vi er faktisk blandt de bedste i Europa, når det gælder distribution af gods. Hvis transporterhvervet også i fremtiden skal være i førerfeltet og agere trækdyr for den økonomiske vækst, skal politikerne holde sig fra at indføre nationale særregler, der forringer erhvervets konkurrenceevne i forhold til udlandet, siger erhvervspolitisk direktør Michael Svane, HTS