23948sdkhjf

Nyt materiel til sværgodstransportør

Vognmand Peter Juel i Bellinge, der har specialiseret sig i maskintransporter med fejeblad, maskintrailere og blokvogne, har netop fået leveret et nyt blokvognstog.

Vognmand Peter Juel i Bellinge, der har specialiseret sig i maskintransporter med fejeblad, maskintrailere og blokvogne, har netop fået leveret et nyt blokvognstog.



Det trækkende køretøj er en fireakslet Volvo blokvognstrækker, der yderligere kan udstyres med en ekstra stikaksel i bagenden. På den måde har vognen fem aksler, når der er behov for at kunne klare de helt store belastninger. Volvoen er af typen FH16 660, der er den kraftigste version den svenske lastvognsproducent producerer. Motoren er en sekscylindret 16 liters motor, der har en topeffekt på 660 hk / 3100 Nm og transmissionen er Volvos velfungerende I-shift gearkasse, der er forsynet med automatiseret gearskifte. Til at overføre kræfterne er vognen udstyret med en luftaffjedret tandembogie med navreduktionsaksler. Den ekstra stikaksel er produceret af HFR i Rødekro, mens blokvognstrækkeren er bygget op hos LJ Smeden i Gudbjerg. Vognen er leveret af Autohuset Vestergaard i Odense, hvor sælger Kent Schärfe har stået for salget.

Danmarks største Faymonville blokvogn

Sammen med den nye blokvognstrækker fik Peter Juel også leveret en ny Faymonville blokvogn af typen Variomax, der er en kombineret vange- og baggebedblokvogn, som også er forsynet med løse ladsektioner. Baggebed er en position, hvor de to vanger er skubbet helt sammen i midten, så store og tunge entreprenørmaskiner så at sige kan hænges op på maven under transporten.

Blokvognen, der er den største Faymonville indtil videre har leveret i Danmark, er udstyret med en svanehals med to pendelaksler og en akselsektion i bagenden med fem pendelaksler. Den tekniske topbelastning er 45 ton på svanehalsen og 112 ton (ved 16 ton akseltryk) på blokvognens egne aksler. Som noget speciel er Variomaxen leveret med en 110 cm bred grav mellem hjulene i den bagerste akselsektion. Det betyder at store gravemaskiner har mulighed for at kunne sænke armen et godt stykke ned mellem akslerne, hvorved frihøjden kan holdes i bund under transport.

Faymonville blokvognen er leveret af Trailerpartner A/S i Aabenraa.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078