23948sdkhjf

Ingen dansk enegang

Om en virksomhed sparer et tons CO2 ved at købe nye energieffektive biler eller ved at købe en CO2-kvote, gør ikke den store forskel for klimaet.

Om en virksomhed sparer et tons CO2 ved at købe nye energieffektive biler eller ved at købe en CO2-kvote, gør ikke den store forskel for klimaet.



Det Miljøøkonomiske Råd har offentliggjort sin første rapport, der peger på en lang række anbefalinger til fremtidig dansk energipolitik. Det gælder blandt andet, at klimahensyn bedst håndteres internationalt med fokus på CO2-kvotesystemet og CO2-afgifter, og at politikerne herefter lader markedet finde den mest omkostningseffektive reduktion.

- Den nye rapport bekræfter, at Danmark ikke skal gå enegang for at reducere CO2-udledningen. Nationalt sololøb hjælper ikke klimaet, men skader vores konkurrenceevne og flytter virksomheder til udlandet, siger erhvervspolitisk direktør Michael Svane, HTS,

- Reduktion af CO2 skal ske, hvor vi får mest mulig reduktion for pengene. Hvis vi sætter alt for restriktive mål, ødelægger det metodefriheden for virksomhederne, og gør det dyrere at løse klimaudfordringerne. For klimaet er der ingen forskel, om en virksomhed sparer et tons CO2 ved at købe nye energieffektive biler eller ved at købe en CO2-kvote på et tons og rive den i stykker, påpeger han.

Kæmpeudfordring

Det Miljøøkonomiske Råd slår fast, at kravet i energiaftalen om, at biobrændstoffer skal udgøre 10 procent af brændstofferne i transportsektoren, ikke er nok til at nå EU's reduktionsmål for Danmark på 20 procent i 2020.

- Det er en kæmpeudfordring at løse CO2-udfordringerne for transportsektoren, men vi er heldigvis vant til at tænke på miljøet. På alle andre områder end CO2 er udledningen af partikler faktisk reduceret til trods for, at væksten i sektoren er steget voldsomt. Hvis vi skal løse klimaudfordringerne, vil det kræve mere end biobrændstoffer. Der skal ske en markant satsning på kollektiv transport, så det bliver et reelt alternativ til bilen, ligesom der skal flere alternative drivmidler i spil som el og brint samt natur- og biogas, siger HTS-direktøren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078