23948sdkhjf

Satser på Femern forbindelsen

- Den faste forbindelse over Femern Bælt er en af mine og regeringens vigtigste sager, fastslog transportminister Carina Christensen i går på en konference om perspektiver for Femern Bælt Regionen

- Den faste forbindelse over Femern Bælt er en af mine og regeringens vigtigste sager, fastslog transportminister Carina Christensen i går på en konference om perspektiver for Femern Bælt Regionen



- En fast forbindelse over Femern Bælt vil ikke kun have stor betydning for Lolland-Falster og Slesvig-Holsten, men også for resten af Danmark og Nordeuropa. Også EU er en varm tilhænger af projektet. Frem til 2013 har kommissionen allerede givet tilsagn om at dække rundt regnet 25 pct. af de forventede udgifter - og mere vil komme efterfølgende, fastslog ministeren i sit indlæg på en konference om perspektiver for Femern Bælt Regionen og det grænseoverskridende samarbejde og udvikling på Lalandia ved Rødbyhavn.

Hun understregede, at forbindelsen knytter Danmark tættere sammen med sin største nabo og vigtigste samhandelspartner og at forbindelsen vil styrke det indre marked ved at forbedre arbejdskraftens og varernes frie bevægelighed samt give adgang til et større marked til gavn for virksomhederne og mere konkurrence til glæde for forbrugerne.

- Jernbanetransporten vil blive styrket. Blandt andet ved at turen mellem København og Hamborg bliver ca.160 km kortere samtidig med, at forbindelsen også indebærer miljøgevinster i form af færre emissioner.

Arbejdspladser

Desuden vil en fast forbindelse medvirke til for alvor at skabe en egentlig Femern Bælt-region. En region, hvor der med en central europæisk transportkorridor, vil være helt unikke muligheder for at skabe flere arbejdspladser, dynamik og udvikling til gavn for borgerne og erhvervslivet, sagde Carina Christensen og pegede på, at der med forbindelsen åbnes en meget betydningsfuld transportkorridor i Europa. En korridor, der ikke kun binder Danmark og Tyskland bedre sammen, men også bringer Nordeuropa og Skandinavien tættere på hinanden.

Eksportmarkeder

- Det giver erhvervslivet på begge sider af Femern Bælt store fordele. Adgangen til store eksportmarkeder i nord og syd forbedres markant. Bilisterne vil spare i alt ca. 3 mio. timer om året allerede det første år efter broens åbning og den forkortede rejsetid, samt den forbedrede fleksibilitet ved ikke at være afhængig af færgerne, vil få stor betydning for især de virksomheder, der ligger i Femern Bælt Regionen, fremhævede ministeren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.058